De commerciële kracht van de cinemagraph

Amy Schutte 190
Cinemagraphs zijn foto’s met bewegende delen. Ze zitten tussen foto en video in. Het combineren van de twee werd in 2011 voor het eerst toegepast door fotografen en kunstenaars Kevin Burg en Jamie Beck. Sindsdien is er software ontwikkeld om cinemagraphs makkelijker te maken en zie je het verschijnsel overal opduiken.

Uitleg

Cinemagraphs kun je maken door ofwel een foto en video van exact hetzelfde standpunt te maken en deze samen te voegen in (bijvoorbeeld) Photoshop, ofwel een frame uit een video te grabben en deze als basis foto te gebruiken om een cinemagraph te maken. Het is heel duidelijk een foto, maar één element beweegt. Bijvoorbeeld een foto van een sneeuwlandschap, waarin alles stilstaat (bomen, schaduwen etc), maar de sneeuwvlokken zie je vallen. Of een boot die je ziet varen op een foto, waarbij de golven in het water bewegen.

Social media

Cinemagraphs doen het vooral goed op social media. Facebook en Instagram spelen video’s automatisch af bij het scrollen door de tijdlijn (tenzij de gebruiker dat handmatig uitzet). Vrijwel elke gebruiker krijgt dus beweging te zien. Deze media loopen ook nog automatisch, en dat is ideaal voor de cinemagraph. Het gaat hier immers om een kleine, subtiele beweging.

GIF vs. cinemagraph

Gif’s (niet het formaat, maar de herhalende beweging met vaak een pakkende tekst) zijn al een aantal jaren aan een opmars bezig en zijn ontzettend populair. Door het kleine formaat laden ze makkelijk, ze trekken de aandacht van kijkers door beweging en ze zijn grappig. Cinemagraphs zijn eerder verrassend, subtiel en - mits goed uitgevoerd - mooi. Daarom passen ze goed bij merken die een bepaalde kwaliteit en exclusiviteit uitstralen. Je zou cinemagraphs de professionele variant van Gif’s kunnen noemen, die op hun beurt vaak niet perse mooi zijn, maar zich op humor richten.

Merken 

Marketeers zijn altijd bezig met zoeken naar nieuwe middelen om mensen te bereiken. De subtiliteit van een cinemagraph, in tegenstelling tot een luide video, en het verrassingselement dat erin zit, de beweging, ten opzichte van een foto, maken dat de cinemagraph gretig aftrek heeft gevonden. Mits goed uitgevoerd. Merken als Lays, Toyota, Mercedes Benz, Dunkin Donuts en Armani gebruiken ze al in hun social media campagnes.

 

 

Cijfers

Beweging op social media en websites werkt, zeker als het vanzelf start. Gebruikers blijven 5 tot 15% langer bij een advertentie hangen als er ‘leven’ in zit. En met 5 miljoen video’s en 58 miljoen (!) foto’s die dagelijks gemiddeld op Instagram worden geplaatst, moet je je onderscheiden. Het aantal merken dat goede resultaten boekte is groot:

  • 51x toename in engagement PepsiCo
  • 45% afname van kosten-baten tijdens Microsoft’s campagne tests
  • 43 % stijging  in brand awareness voor Holden
  • 34% stijging in advertentie recall voor Mercedes-Benz

Inmiddels gaat de cinemagraph al even mee, en is hij onderdeel geworden van onze sociale media cultuur. Maar het is nog steeds een creatief en machtig middel om een grote groep mensen te bereiken, op een manier die bij het merk past.

afbeelding van Amy Schutte
Door: Amy Schutte

Amy Schutte | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Amy