Interview: Henri van Rheenen van CameraNU

Dankzij CameraNU.nl werd er niet alleen gekeken, maar ook gekocht op Professional Imaging

Dre de Man 959
Dankzij CameraNU.nl konden bezoekers van Professional Imaging niet alleen kijken, maar ook kopen. CameraNU.nl had geen stand, maar een complete winkel compleet met een flink magazijn. Wij hadden op de beurs een gesprek met Henri van Rheenen, commercieel manager bij CameraNU.nl.

Henri: ‘Wij staan inmiddels voor het vierde jaar op Professional Imaging en we zijn retailpartner van de beurs. Een deel van het publiek dat de merkenstands bezoekt is geïnteresseerd om spullen meteen te kopen. In afspraak met de industrie hebben we daarvoor aanbiedingen gemaakt. Die staan ook in ons magazine dat bij de ingang wordt uitgedeeld. Daar wordt door de mensen bij de stands op gestuurd en zij sturen de mensen hiernaartoe. Als een artikel niet in het magazine staat kunnen ze nog steeds naar onze stand komen en kunnen we nog altijd kijken wat we kunnen doen. Maar alles wat in het magazine staat, hebben we ook bij ons. We staan hier met twaalf kassa’s en we hebben nog zes externe verkoopplekken bij een aantal merken. Daar hebben we een verkoper op de stand staan en kunnen de verkoop meteen oppakken, dan hoeven kopers niet in de rij te staan bij ons.’

En Urk is dichtbij, dus de voorraad is snel aangevuld.

‘Ja, maar we bundelen het wel. Als iets wat we hier niet hebben, vóór half drie wordt besteld dan is het om vier uur hier. Daar wordt veel gebruik van gemaakt. De producten variëren. We verkopen veel klein spul en ook hele mooie producten, waar mensen echt voor gespaard hebben. Die maken dan gebruik van de aanbieding, denken: nu past hij nog mooier in de portemonnee en nu kun je hem kopen. De entree hebben ze er dan al dik uit.’

 Op de merkenstands konden bezoekers de apparatuur uitproberen. Werkte dat goed?

‘Zeker, dat is een mooi concept. Ze kunnen alles uitproberen, met de experts in gesprek, al hun kritische vragen stellen, en als ze er dan uit zijn is er maar één conclusie: óf het is niet interessant of het is wel interessant. Als het wel interessant is, dan kun je meteen gebruik maken van de aanbieding.’

Komt hier een speciaal soort klanten?

‘De naam zegt het al, Professional imaging, hier komt wel de professionele fotograaf of videomaker, of de mensen die verder zijn met hun kennis dan de gemiddelde klant.  De pro, semi-pro of de amateur die er een goede baan naast heeft en veel geld investeert in zijn hobby. Je vindt hier niet de instapfotograaf, die net over is gestapt van zijn smartphone. Die voelt zich hier niet helemaal thuis. De beurs straalt toch zijn professionele imago uit en dat is ook goed. Voor mensen die net begonnen zijn met fotografie heb je een beurs later in het jaar, daar heb je veel inspiratie. Daar kun je mensen meenemen in de fotografie. Wil je dit fotograferen dan moet je je camera zus en zo instellen. Dat weet het publiek dat hier komt allemaal al. Die willen anders gevoed worden en die hoef je niet te vertellen hoe je je diafragma en ISO-waarde moet instellen om plaatjes te maken. We stemmen onze aanbiedingen, ons assortiment en de specialisten die we meebrengen erop af. Het iassortiment is erg breed. Het gaat van camera’s tot aan drones en van studio-apparatuur tot printers. Wacom doet het hier heel goed, omdat je hier in de gelegenheid bent om alles echt naast elkaar te zien. Bij ons in de zaak hebben we ook een Wacom Experience Centre. Daar staan ook alle tablets, maar Urk ligt natuurlijk niet heel centraal  en bovendien staan hier in Nijkerk allerlei specialistische zaken bij elkaar. Dat soort exclusieve merken doen het hier bovengemiddeld goed. Ook printers. Het is heel leuk om te zien dat je dat soort aparte producten op zo’n beurs heel goed verkoopt. We hebben hier ook de mensen die gekwalificeerd zijn om advies te geven over deze producten.’

De cameraverkopen vertonen per saldo een dalende lijn. Aan de andere kant is de belangstelling voor fotografie nog steeds groeiende. Hoe vertaalt zich dat in de verkopen?

‘Wij hebben niets te klagen, omdat we als specialist bekend staan. We zijn altijd snel en hebben de nieuwste spullen meteen op voorraad. Dat is een sterke propositie.  Wij verkopen dat soort mooie producten heel goed. Aan de onderkant van de markt vlakt het af door de concurrentie van smartphones. Dat is een ander publiek. Die consumenten doen heel lang met een camera omdat ze die alleen tijdens de vakantie een keer uit de la halen. Wij verkopen daarentegen onze producten aan vakfotografen en aan hobbyisten die veel met fotografie bezig zijn en die zichzelf ook willen vernieuwen en willen innoveren. Daardoor blijven ze inruilen, het nieuwste van het nieuwste kopen. Dat is onze core business. Een Nikon D850 of Sony A7R3 gaan als warme broodjes over de toonbank. Ze kopen de nieuwste camera’s en ruilen hun oude camera in. Gewoon vernieuwing, dat is bij ons schering en inslag.’ 

En de onderkant van de markt koopt ergens anders?

‘Die kopen ook bij ons. Dat zijn mensen die in de oriëntatiefase zitten. Hun koopgedrag is vaak impulsief. In één keer gaat de knop om vanwege een vakantie, de geboorte van een kind of een bruiloft en huwelijksreis. Vaak bezoeken dit soort klanten eerst een winkel van een van de grote elektronicaketens. We hopen dan wel dat ze bij ons terecht komen als ze verdergaan met hun hobby. We weten die klanten dan wel aan ons te binden, want het gaat bij ons niet alleen om producten, het gaat ook om beleving. In onze marketing zijn we heel erg bezig met belevingswerelden, contentmarketing. Als we zien dat er een bepaalde interesse is, bijvoorbeeld in macrofotografie, dan zorgen wij dat we op de korrel komen. Vanuit jullie bladen of online-platforms, maar ook via onze eigen online-platforms. Als mensen daarnaar zoeken of erover lezen komen ze ons tegen. Bij de mass players werkt dat niet zo. Daar floreren wij weer bij, want dan komen ze uiteindelijk uit bij de specialist. Daar zijn er maar een paar van in Nederland.’

afbeelding van Dre de Man

Dre de Man | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Dre