Wim Melis - War Machines

Julian 1075
Wat is oorlogstuig zonder oorlog? In ‘War Machines’ isoleren o.a. Simon Norfolk, Peter Voigt en Gabriel Jones elk op hun eigen manier tanks, vliegtuigen en raketten. Welke lading, welke betekenis hebben ze wanneer ze in onbruik zijn geraakt?

Een paar keer per jaar worden vanuit Californië ongeladen kernraketten richting de Marshall Eilanden geschoten. Simon Norfolk (GB) legde in 'Full Spectrum Dominance' dit testritueel vast - een ritueel dat tijdens de Koude Oorlog associaties opriep met dreigende uitroeiing, maar in het huidige klimaat vooral ridicuul aandoet.

'Strangelove', de bijdrage van P.W. Voigt (DE), ontleedt de waanzin van wapentuig, door te kijken naar de publieke functie in vredestijd. Van het spierballenvertoon van de parade, tot de gewijde stilte van het museum. Met de tijd verandert de emotionele lading. De belofte van een bloedbad wordt de herinnering eraan, de opwinding maakt plaats voor sentiment en pathos.

Gabriel Jones (US) gaat in 'Irhann' nog een stap verder. Zijn raketten, of delen daarvan, worden van elke glorie ontdaan door ze in een fictief landschap te dumpen. Ze zijn inert, overwoekerd, achtergelaten. Maar wat voor raketten zijn het: nucleaire moordmachines of draagraketten voor satellieten, iconen van de vooruitgang? Jones zet de kijker op het verkeerde been. Kijken we naar het desolate landschap van een langvergeten oorlog, of simpelweg naar afgeschreven civiel materiaal?

In al deze bijdragen verliezen de machines, symbolen van macht en destructie, hun afschrik­wekkende lading. Wat overblijft is de absurditeit van oorlog.

Gabriel Jones (CA)
Irhann (2008)
Door de restanten van wapens en raketten in een fictief, verlaten landschap te dumpen, onderstreept Jones de absurditeit van gewapende strijd.


Foto © Gabriel Jones

Simon Norfolk (GB)
Full Spectrum Dominance (2008)

De jaarlijkse tests met ongeladen Amerikaanse kernraketten als symbool voor de oorlogswaanzin van de mens.


Foto © Simon Norfolk

Simon Roberts (GB)
The Russian Army (2005-2007)
De verering van het Russische leger, geprojecteerd op afgeschreven wapens in wapenmusea, staat in schril contrast met de harde realiteit van het leven als dienstplichtige.


Foto © Simon Roberts

P.W. Voigt (DE)
Strangelove (2009)

We zien het in vliegshows, parades en musea, maar wat zegt de publieke manifestatie van oorlogsmaterieel over onze verhouding met oorlog?


Foto © P.W. Voigt

Noorderlicht 2009

War Machines is een hoofdtentoonstelling van de Noorderlicht Fotomanifestatie 2009. Meer informatie over het festival en de overige tentoonstellingen lees je in het Noorderlicht-dossier op onze website.