Waarom stagneert de GoPro verkoop?

Waarom stagneert de GoPro verkoop?

Maarten Jacobi 1755
De laatste tijd horen we steeds meer geluiden die erop wijzen dat het niet zo goed gaat met het bedrijf GoPro, dat bekend is met haar actiecamera's. Journalist Josh Constine op Techcrunch bespreekt een mogelijk belangrijke factor achter de dalende verkoopcijfers.

Deze week nog had het bedrijf slecht nieuws: zeven procent van het personeel moest het ontzien. De redenen hierachter waren vooral de tegenvallende verkoopcijfers, en het alsmaar dalende GoPro aandeel.

Journalist Josh Constine verklaart de dalende verkoopcijfers aan de hand van het soort product dat GoPro maakt. Op Techcrunch.com stelt hij dat de GoPro een typisch product is dat je niet telkens upgrade.

GoPro verkoop achteruit door producttype

De GoPro is volgens Constine het type product waar je er een van koopt, die vervolgens elf maanden per jaar in een bureaula ligt. Zo schrijft hij: 'Het is niet alsof de GoPro je telefoon is, die je elke dag gebruikt. Ook is het geen laptop, waar betere specs van dagelijks belang zijn.'

Constine vergelijkt de GoPro om die reden met een tablet; als je er eenmaal een hebt, koop je niet snel de volgende. Volgens Constine maakt het mensen niet zoveel uit of ze nou in 4K kunnen filmen in plaats van full HD; het gaat om het feit dat ze iets van hun ervaring kunnen filmen en delen, en daar houdt het mee op.

Mensen die dus al een GoPro hebben, willen er niet nog een. Om zijn argument te versterken laat hij ook een grafiek zien, waarin de stagnerende verkoopcijfers van tablets staan afgebeeld. Deze curve zou vergelijkbaar zijn met die van de GoPro verkoop.

GoPro verkoop

afbeelding van Maarten Jacobi

Maarten Jacobi | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Maarten