Tip: Fotograaf Jeroen Kramer in Het uur van de wolf

Tip: Fotograaf Jeroen Kramer in Het uur van de wolf

Jasper van Bladel 929
Een tip voor wie de uitzending gemist heeft: gisterenavond stond de uitzending van Het uur van de wolf in het teken van fotograaf Jeroen Kramer en zijn pogingen om los te komen van de oorlogsfotografie met al de bijbehorende gruwelen en beelden die jaren later nog door zijn hoofd spoken.

De documentaire gaat over de pogingen van Kramer om los te komen van de oorlogsfotograaf die hij ooit was. Zijn beelden kwamen bij de meest prestigieuze kranten op de voorpagina, maar zelf ging hij er bijna aan onderdoor. Door zijn focus te verleggen en zich te richten op een kunstproject wil hij die beelden proberen te vergeten. Maar lukt dit ook?

Rode draad door de film, die op IDFA in premiere is gegaan, is Monsieur Khiar. Jeroen: “Khiar is de held die ik nooit heb kunnen zijn” zegt Kramer: “hij is belezen, slim, gek, een leugenaar en manipulerend.” Toch weet Khiar met zijn grillige persoonlijkheid Kramer weer gevoelig te maken voor een andere vorm van schoonheid. In plaats van zich met het spectaculaire bezig te houden gaat hij op zoek naar een verhaal over vriendschap en de esthetiek van het alledaagse. Een zoektocht die moet leiden tot een nieuw kunstwerk, een  verhaal ver weg van alle ellende.


Kramer documenteert het leven van Khiar tot in detail. Hij maakt foto’s van zijn straat, zijn appartement en zijn katten. Kramer fotografeert Khiar’s schoenen, zijn fluitketel, zijn overhemd en zijn Thorens pick up. Hij gaat op zoek naar de couturier waar Monsieur Khiar zijn overhemden laat maken en samen kijken ze naar de zachte kleuren van een stoplicht die reflecteren op de bladeren van de boom, een van Khiars favoriete plekken in Beiroet: ''Ziet u dat stoplicht. Ik blijf hier af en toe staan om de kleuren te zien veranderen. Het licht reflecteert zo mooi op de bladeren van de boom. De boom wordt rood. Dan groen. En tot slot kortstondig oranje.''

Leed

Toch kan Kramer de oorlog niet zo makkelijk achter zich laten. Hij wil zelf vooral de schoonheid voor de kunst herwinnen die hij door tien jaar oorlog is kwijtgeraakt. Maar, is de rauwe realiteit van Beiroet daar wel de juiste plek voor? Er wordt regelmatig in de lucht geschoten – de eigen burgeroorlog die duurde van 1975 tot 1990 en waar de stad zijn identiteit aan ontleent, laat onverbiddelijk zijn eigen littekens na – en als Monsieur Khiar er achter komt dat Kramer zijn geld verdiende met het maken van oorlogsfoto’s is hij vernietigend. ''Kunt u niet naar Syrië gaan om daar de verschrikkingen vast te leggen in plaats van de hele dag met mij mee te lopen? U zou daar goed passen. U parasiteert op het leed van anderen.''

Bekijk de uitzending hier terug.

afbeelding van Jasper van Bladel

Jasper van Bladel | Redacteur

Fotograaf en journalist

www.jaspervanbladel.nl

Bekijk alle artikelen van Jasper