Straatfotograaf Mark Cohen in het Nederlands Fotomuseum
Persbericht:
Een opmerkelijk oeuvre, geroemd in de jaren zeventig met een tentoonstelling in het Museum of Modern Art (MoMA) in New York en recentelijk herontdekt in Europa. Zijn eigenzinnige stijl van fotograferen springt direct in het oog. Fragmenten van gebaren, houdingen en lichamen vormen de basis van ieder werk. Zijn unieke beeldtaal plaatst hem in een lange traditie van grote straatfotografen zoals Eugène Atget, Robert Frank en Joel Meyerowitz.
Mark Cohen, eigenzinnige straatfotograaf
Mark Cohen fotografeert al veertig jaar in de straten van zijn woonplaats Wilkes-Barre, een voormalig mijnstadje in Pennsylvania. Hij heeft een zeer eigen stijl van fotograferen, waarbij hij zijn camera dicht bij mensen in de buurt brengt om hen, vaak zonder hun medeweten, slechts ten dele te fotograferen. De close-ups die daardoor ontstaan vallen op door de grote aandacht voor de textuur van de kleding of de huid van de gefotografeerde persoon, wat nog eens wordt versterkt door het 'inflitsen'. Cohen komt vaak zó dicht bij zijn onderwerp, dat de foto's een ongemakkelijk gevoel geven. De fotograaf, en dus ook de kijker, dringen het privédomein van de gefotografeerde persoon binnen. Ze zijn té dicht bij gemaakt, met afgesneden kaders dwars door lichamen en zelfs gezichten. De betekenis en het waarom van de foto wordt echter nooit helemaal duidelijk. Dit gegeven vormt zowel het raadsel als de artistieke kracht van Cohens werk.
Blackberries, 2008 © Mark Cohen / Courtesy ROSEGALLERY
Tentoonstelling Dark Knees
Het Nederlands Fotomuseum plaatst het werk van Cohen voor het voetlicht omdat zijn eigenzinnige stijl sterk aansluit bij de manier waarop we tegenwoordig met het medium omgaan: subjectief, gefragmenteerd, in close-up en obsessief. Zowel zijn zwart-wit foto's als een aantal bijzondere dye transfers (kleurenafdrukken) zijn dit najaar te zien in de monumentale tentoonstellingsruimte van het museum. Dark Knees is een monografische tentoonstelling die past binnen de aandacht die het Nederlands Fotomuseum met regelmaat besteedt aan ontwikkelingen in de documentaire fotografie met een maatschappelijke betekenis. Dark Knees is een coproductie met Le Bal, centrum voor documentaire fotografie in Parijs, en samengesteld door Diane Dufour (directeur Le Bal) en Frits Gierstberg (curator Nederlands Fotomuseum).
Ear, hand, leopard, coat, 1975 © Mark Cohen / Courtesy ROSEGALLERY
Publicatie Mark Cohen | Dark Knees
Bij deze tentoonstelling verschijnt Mark Cohen, Dark Knees, met een tekst van de Amerikaanse muziek- en fotocriticus Vince Aletti, en uitgegeven en ontworpen door de internationaal gewaardeerde ontwerper en uitgever Xavier Barral. Het boek is te koop in de Museumwinkel en webshop voor 45 euro.
Woman with red lips smoking, 1975 © Mark Cohen / Courtesy ROSEGALLERY
Mark Cohen
Mark Cohen (1943, Wilkes-Barre, Pennsylvania VS) woont en werkt al zijn hele leven in het stadje Wilkes-Barre in Pennsylvania. Geïnspireerd door het boek The Decisive Moment (1952) van Henri Cartier-Bresson richtte hij zich op de fotografie. Hij volgde opleidingen aan de Penn State University en het Wilkes College en opende in 1966 zijn eigen commerciële fotostudio. In de jaren zeventig werd zijn werk geëerd met een solotentoonstelling in het Museum of Modern Art in New York. Cohen ontving twee keer een Guggenheim Fellowship en één keer een beurs van de National Endownment for the Arts. In 2005 verscheen zijn zwart-wit fotografie voor het eerst in een monografie bij Powerhouse Books als Grim Street.
Upside down girl, 1974 © Mark Cohen / Courtesy ROSEGALLERY
Publieksactiviteiten
Lezing door Mark Cohen met aansluitend een signeersessie: zondag 14 september om 14.00 uur.
FOTOGASTEN
donderdag 30 oktober van 20.00 tot 22.00 uur presenteert het Nederlands Fotomuseum de derde aflevering van FOTOGASTEN. Een avondvullend programma met interviews en beeldfragmenten waarvoor de tentoonstelling Dark Knees van Mark Cohen het uitgangspunt vormt.
13 september 2014 tot en met 11 januari 2015
De expositie van Mark Cohen is te bezichtigen in Het Nederlands Fotomuseum van 13 september 2014 tot en met 11 januari 2015.