Stedelijk koopt twee werken van Andreas Gursky

Julian 1281
Het Stedelijk Museum heeft twee werken aangekocht van de Duitse kunstenaar Andreas Gursky. Het gaat om de monumentale foto’s Mayday V (2006) en Frankfurt (2007). Gursky wordt gezien als een van de meest toonaangevende fotografen van zijn generatie.

Persbericht

De foto’s van Andreas Gursky staan bekend om de verwarrende fysieke en ruimtelijke ervaring die ze bieden. Het voor fotografie ongewone, monumentale formaat dwingt de toeschouwer letterlijk afstand te nemen. Tegelijkertijd is de rijkdom aan details zo groot dat de kijker zich haast verliest in het beeld, iets wat onmogelijk wordt gemaakt door het ontbreken van een centraal verdwijnpunt. Ondanks de verleidelijkheid van de beelden, de fascinerende scherpte en de suggestie van ruimte is er voor de kijker geen plaats in een visuele werkelijkheid. Die lijkt op te lossen in een haast abstract, decoratief raster, als van een wandtapijt. Tegelijkertijd zijn de beelden onmiskenbaar realistisch – uiterst concrete verwijzingen naar herkenbare plekken uit de mondiale cultuur.


Frankfurt, 2007. Chromogenic colour print achter plexiglas, 238 x 506 cm, oplage 6/6
Herkomst: Galerie Monica Sprüth & Philomene Magers, Keulen (2009)
Klik voor grotere afbeelding

Frankfurt, een werk van ruim 2 bij 5 meter, toont de aankomst- en vertrekhal van een luchthaven. Ruim de helft van de foto wordt in beslag genomen door een bord met tabellen van bestemmingen, inclusief vluchtnummers, tijden, terminals, gates en incheckbalies. Daaronder staan reizigers te wachten zonder dat duidelijk is waarop. Het realisme van dit beeld, in de zin van een directe fotografische opname van de werkelijkheid, blijkt schijn. Nadere beschouwing van de aaneenschakeling van smalle blauwe borden met verschillende nummers van terminals en letters van vertrekhallen maakt duidelijk dat het een geconstrueerd beeld betreft. Gursky legt in zijn werk Frankfurt geen specifieke situatie vast maar verbeeldt het fenomeen luchthaven als een doorgangsruimte en een schier eindeloze opeenstapeling van bestemmingen.


Mayday V, 2006. Chromogenic colour print achter plexiglas, 324 x 217,9 cm, oplage 5/6

Het andere werk, Mayday V, ruim 3 bij  2 meter, wordt nog sterker bepaald door een geometrische beeldstructuur.  In het grid van een immens, verlicht gebouw verschijnen op alle verdiepingen mensen, die van elkaar te onderscheiden zijn maar elke individualiteit missen. Ze zijn ondergeschikt aan het dwingende, naar abstractie neigende raster van de gigantische blokkendoos. Mayday V verbeeldt het verlies van individualiteit in een door collectiviteiten bepaalde samenleving. Door de dwingende magie van het abstracte geometrische patroon legt Gursky bovendien het accent op de formele kwaliteiten van het beeld.

Andreas Gursky is een van de meest toonaangevende fotografen van zijn generatie. Van alle leerlingen van het Duitse kunstenaarsechtpaar Bernd en Hilla Becher, docenten aan de kunstacademie van Düsseldorf waar Gursky van 1981-1987 studeerde, is hij het meest radicaal en baanbrekend. Met hun heldere conceptuele methodiek inspireerden de docenten een hele generatie Duitse fotografen, waartoe ook Thomas Struth en Thomas Ruff behoorden. Het werk van Bernd en Hilla Becher, Struth en Ruff is vertegenwoordigd in de collectie van het Stedelijk.

Lees meer