Review: ZEISS Milvus 2/100M

Review: ZEISS Milvus 2/100M

Dre de Man 2465
Heb je jezelf weleens afgevraagd wat al die ZEISS-namen nu precies betekenen? Welnu, voor de Milvus-serie is het simpel: Milvus betekent adelaar. Adelaars zijn vermaard vanwege hun gezichtsvermogen dus het moge duidelijk zijn wat ZEISS ermee wil zeggen. Maakt het objectief deze hoge verwachtingen waar?

Je zou het objectief echter ook een ZEISS Makro-Planar T* 100mm f/2 kunnen noemen, want optisch is er geen verschil met dat objectief, afgezien van de coating. De coating is echter een van de meest belangrijke eigenschappen van een objectief, dus in die zin is het objectief wel degelijk veranderd. Een coating beïnvloedt direct het microcontrast en dat is nu juist een van de bijzondere eigenschappen van ZEISS-objectieven. Je zou dus kunnen zeggen dat het objectief meer ZEISS geworden is.

De ‘oude’ Makro-Planar stond bekend als een uitstekend objectief, dus er was ook weinig reden om de optische opbouw aan te passen. Het objectief verenigt twee functies in zich. Enerzijds is het zoals de oude naam al zegt, een macro-objectief. Anderzijds is het echter een portretobjectief, zowel qua brandpuntsafstand, beeldoverdracht als qua lichtsterkte. 100mm is zelfs een min of meer ideale brandpuntsafstand. 

Symmetrie

Op zich is een lichtsterkte van f/2,0 bij een macro-objectief al een prestatie van de ontwerpers. Het Planar-ontwerp is daar ook geschikt voor: het verenigt lichtsterkte en symmetrie in zich, en symmetrie is een voorwaarde voor goede afbeeldingseigenschappen op alle afstanden. Een klein nadeel is er ook: interne scherpstelling (IF) is bij deze constructie niet zonder meer mogelijk, dus het gehele objectief beweegt in de vatting bij het scherpstellen. Dat maakt een 1:1-uitvoering wel heel erg lang. Anderzijds heeft de gebruiker nu het voordeel dat de scherpstelring bijna 360 graden kan draaien. 

Fraai

Scherpte en contrast van het objectief zijn bijzonder hoog. Al bij volle diafragmaopening is het centrum uitstekend en de randen en hoeken al heel erg goed, terwijl één stop diafragmeren het objectief over het gehele beeldvlak uitstekend wordt. Wat het objectief echter noch meer bijzonder maakt, is dat de afbeeldingseigenschappen zo goed zijn, het heeft een hele fraai contrast, maar tekent nooit te hard.



Bekijk hier de resultaten van de ZEISS uit ons DIGIFOTO Lab.

Bokeh

Dat brengt ons meteen op de bokeh: die is zeer fraai, alleen een enkel lichtpuntje krijgt soms een wat hardere rand. Vertekening is, zoals dat bij een macro-objectief hoort, afwezig en de vignettering is eveneens erg gering. Chromatische aberratie is wat de Engelsen een 'mixed bag' noemen, geen oude wijn in nieuwe zakken, maar zowel goed als niet goed. Zeer goed is de correctie van de laterale chromatische aberratie. Zoals veel andere lichtsterke Gauss-objectieven (een Planar is een Gauss-objectief per slot van rekening) is er echter wel sprake van longitudinale chromatische aberratie, wat wil zeggen dat de voorgrondonscherpte een andere (groenige) kleur heeft dan de achtergrondonscherpte (magenta). 

Conclusie

De longitudinale chromatische aberratie is meteen ook vrijwel de enige fout van het objectief, zodat we in de conclusie kort kunnen zijn. Het was altijd al een prachtig objectief, dat nu nog beter geworden is. Wel is het – zoals vrijwel alle ZEISS-objectieven -  vrij prijzig, maar het is wel zijn geld waard – tenzij je niet zonder autofocus kunt natuurlijk.

Beeldkwaliteit 4,8 uit 5
Bediening 4 uit 5
Snelheid 3 uit 5
Behuizing 4 uit 5
Prijs/kwaliteit 3 uit 5

Specificaties
Adviesprijs
€ 1729,-
Diafragma f/2- f/22
Filtermaat 67mm
Min. Focusafstand : (1:2)
Afmetingen
ZF.2: 117,5 mm / ZE: 119,5 mm
Gewicht ZF.2: 807g / ZE: 843g
Opbouw 9 lenselementen in 8 groepen

Geschikt voor Nikon F, Canon EF(-S), Sony (F)E
Info www.transcontinenta.nl

afbeelding van Dre de Man
Door: Dre de Man

Dre de Man | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Dre

afbeelding van Jan Goebels

Milvus milvus oftewel de rode wouw.

afbeelding van Eigenwijs

Anderzijds is het echter een portretobjectief, zowel qua brandpuntsafstand, beeldoverdracht als qua lichtsterkte. 100mm is zelfs een min of meer ideale brandpuntsafstand.

Dat klopt, bij Full Frame.