Review: Sony RX10 MK III

Review: Sony RX10 MK III

Jasper van Bladel 5528
De derde generatie van de Sony RX10 gaat verder waar de Mark II gebleven is. De camera geldt als veelzijdig alles-in-één-alternatief voor een dslr met verschillende objectieven. Kan de camera deze verwachtingen waarmaken?

Eén camera die de volledige inhoud van een professionele fototas kan vervangen, dat klinkt erg interessant. Een professional zal deze stap waarschijnlijk niet zo snel maken, maar op papier ziet het cv van de derde generatie RX10 er goed uit. Een vast 24-600mm f/2.4-4 ZEISS-objectief (35mm equivalent), een 20,1 megapixel 1-inch-sensor en filmen in 4K vormen een interessant recept.

De camera is qua ontwerp duidelijk een bridge-camera. Uiterlijk heeft hij veel weg van een dslr, al zijn de verhoudingen net wat anders. Het objectief is flink in diameter maar is in groothoekstand relatief bescheiden in lengte. De RX10 MK III is niet direct heel compact, maar dat kun je ook niet verwachten van een camera met dergelijke zoom-mogelijkheden.

Diafragma: f/2.5
Brandpuntsafstand: 24mm
Sluitertijd: 1/60
ISO: 320

De gekozen materialen zijn mooi en de camera is gemaakt van een magnesiumlegering, waardoor deze erg duurzaam en zwaar aanvoelt. Het objectief is voorzien van drie ringen. Eéntje voor het in- en uitzoomen, één voor het diafragma en één ring voor de handmatige scherpstelling. Deze ringen werken allemaal mooi vloeiend. De diafragmaring is echter wat moeilijk op de tast te vinden als je aan het fotograferen bent, waardoor je regelmatig bovenop het objectief moet kijken om te zien of je hand op de goede plaats zit.

Zoom

Het objectief is omgerekend naar 35mm een 24-600mm Vario Tonnar van ZEISS. Een dergelijke naam roept natuurlijk allerlei verwachtingen op, gebaseerd op eerdere wapenfeiten van de objectievenmaker. We hebben de camera in allerlei omstandigheden getest tijdens een reis door Italië en het moet gezegd worden: het objectief overtuigt. Er komen mooie beelden uit de camera rollen, voorzien van een fijne scherpte. Dit is ook zo als je volledig inzoomt met het objectief, deze mogelijkheid is in de praktijk dus heel goed én mooi bruikbaar. Het diafragma van f/4 in de telestand is ook nog goed bruikbaar en levert dan een natuurlijke mooie scheiding tussen scherpte en onscherpte op.

Zoomen gaat met de zoomring op het objectief, maar ook via een beweegbaar knopje in de buurt van de ontspanknop. Je kunt dus kiezen. Wat fijner werkt is afhankelijk van het moment. De knop werkt vooral fijn als je aan het filmen bent, want het zoomen gaat dan uiterst vloeiend. Dit levert mooie rustige en professioneel ogende beelden op.

Overigens, voor je kunt gaan fotograferen moet je eerst even wachten, waardoor je soms net even minder snel bent dan je graag zou willen. Oplossing is goed opletten dat je de camera aan laat staan én dat deze niet in sleep-modus gaat waardoor het objectief ook inschuift.

Diafragma: f/4
Brandpuntsafstand: 42mm
Sluitertijd: 1/2500
ISO: 100

Grappig

Grappig om te zien is dat bij volledig inzoomen er een enorm deel van het objectief uit de camera tevoorschijn komt. Als je snel kijkt, lijkt het net alsof dat uitgeschoven deel helemaal niet in de RX10 MK III past. Dit deel van het objectief is klaarblijkelijk verwerkt in de body, waardoor deze compacte constructie mogelijk is.

Diafragma: f/9
Brandpuntsafstand: 220mm
Sluitertijd: 1/320
ISO: 200

Accu

Als je de RX10 MK III intensief gebruikt, loop je op een bepaald moment tegen een lege accu aan. Na een dag fotograferen en het maken van een paar honderd beelden is de accu leeg en is opladen geboden. Mocht je vaak van plan zijn om hele dagen te fotograferen, is het aan te raden een extra accu aan te schaffen die je dan mee kunt nemen. Geen heel groot probleem, maar wel iets om rekening mee te houden.

De RX10 MK III is met dit objectief een zeer veelzijdige camera, die op papier een dslr met verschillende prime-objectieven overbodig maakt. In de praktijk zal een professional niet snel kiezen voor een camera met deze maat sensor en een vast objectief, maar voor de serieuze amateur en de consument is de RX10 MK III een camera die heel veel verschillende functies tegelijkertijd biedt. De beeldkwaliteit is door het ZEISS-objectief zeer goed. Tel daar het grote zoombereik en de uitgebreide filmmogelijkheden in 4K bij op en je hebt een camera waar je tijdens een reis of vakantie uitstekend mee uit de voeten kunt. Een extra accu is wel aan te raden, maar dan heb je ook gelijk het grootste nadeel van deze camera te pakken. Kortom: de RX10 MK III is een erg fijne camera.

Beeldkwaliteit    3,5 uit 5
Bediening           4 uit 5
Snelheid             4 uit 5
Behuizing           4 uit 5
Prijs-kwaliteit     3,5 uit 5

Adviesprijs (body): € 1600,-
Resolutie: 20 megapixels
Beeldsensor: 1 inch stacked CMOS
ISO-bereik: 100 - 12800 (uitbreidbaar tot 64-25600)
Zoeker: Elektronisch
Scherm: 3 inch TFT kantelbaar
Scherpstelling: Contrastdetectie via sensor
Snelheid: 14 fps
Opslag: SD/SDHC/SDXC
Afmetingen: 133 x 94 x 127 mm
Gewicht: 1051 gram
Filmfunctie: MPEG-4, AVCHD, XAVC S

Info: Sony.nl

afbeelding van Jasper van Bladel

Jasper van Bladel | Redacteur

Fotograaf en journalist

Bekijk alle artikelen van Jasper

afbeelding van Cees van der Kooij

Ik vind het wel bijzonder jammer dat in deze review waar toch ook over de prijs/kwaliteit-verhouding gesproken wordt, voorbij gegaan wordt aan het feit dat Sony haar prijs met € 200,- heeft verhoogd sinds de camera's in de winkel liggen. Ze hebben altijd de prijs van € 1.699,- geadverteerd en de camera ligt nu te koop voor € 1.899,-. Een verhoging van bijna 12% en dan komt bij mij de vraag naar boven of dit het nog wel waard is. Zeker als Nikon met haar DL24-500 voor € 999,- op de markt komt in oktober.

afbeelding van Marcel Hoeve

Ik heb deze fantastische camera gelukkig nog voor 1599 euro op de kop kunnen tikken voor de absurde prijsverhoging. Ook veel geld, maar het dubbel en dwars waard. Zelden zo'n fantastisch objectief gehad. Echt haarscherp van dichtbij naar veraf. Ik verbaas me dan ook over de beoordeling van 3,5 sterren voor Beeldkwaliteit. Moeten dat er niet 4,5 zijn?