Review Sony FDR-X3000 Actioncam: Actie op afstand

Redactie DIGIFOTO Pro 2601
De laatste jaren zijn actioncams ontzettend populair geworden. Deze kleine camera's die je zeer eenvoudig mee kan nemen en continu kan laten filmen beschikken over een extreem wijde beeldhoek zodat je niks mist. Om klein te blijven moeten actioncams wat inleveren op beeldkwaliteit en daardoor geven ze niet de beste beelden. De nieuwe Sony x3000 heeft beeldstabilisatie, waardoor deze kleine camera aanzienlijk betere beelden maakt.

Het nieuwe vlaggenschip in de Sony actioncamserie is gebouwd om gebruikt te worden. De camera is spatwaterbestendig, overleeft in vrieskou en blijft gemakkelijk schieten in de meest stoffige omstandigheden. Zoek je echt de extremen op, dan kan je de X3000 in een extra stevige behuizing plaatsen. In dat geval is de camera schokbestendig en waterbestendig tot 60 meter diep.

Omdat je niet altijd de beste beelden krijgt als je camera binnen handbereik is kan je de X3000 gebruiken met een kleine afstandsbediening. Dit is een klein vierkant doosje met een scherm en vier knoppen waarmee je de camera kan instellen, kan beginnen met schieten en in real-time het beeld van de camera kan zien. Dit is een zeer aangename en intuïtieve manier om de camera te bedienen en biedt veel creatieve mogelijkheden. Het is ook mogelijk om dit allemaal te doen met je smartphone door middel van de app van Sony, maar er zijn zat momenten waarop je liever niet je dure smartphone meeneemt.

De beeldkwaliteit van de X3000 is prima. De beeldstabilisatie levert goed werk waardoor de videobeelden een stuk rustiger zijn dan beelden van vergelijkbare camera's zonder en zorgen voor scherpere video's met veel details. De kleuren zijn natuurgetrouw en het ZEISS Tessar objectief levert beelden met relatief weinig vertekening, ondanks de grote beeldhoek.

Accu

Als we dan toch een punt van kritiek hebben, is het wel de accuduur. Dat actioncams een relatief beperkte accuduur hebben is een gegeven en de X3000 is daarin geen uitzondering. Met een volle accu kan de camera iets meer dan twee uur continu filmen, wat met tien minuten te verlengen is als je de wifi uitzet. Opvallend genoeg lijkt de camera de accu een beetje te gebruiken als deze uitstaat: na de camera een aantal dagen niet gebruikt te hebben is de accu minder vol.

De Sony FDR-X3000 is een zeer aantrekkelijke actioncam. Het gebruik van de afstandsbediening werkt uitstekend en biedt veel mogelijkheden voor originele beelden. De beeldstabilisatie is een fijne toevoeging die voor betere beeldkwaliteit zorgt dan we van actioncams gewend zijn en de mogelijkheid om in en uit te zoomen is een zeer welkome. De accuduur is een minpunt, maar gelukkig laadt de camera op via usb, waardoor je met vrijwel elke computer weer binnen no-time een volle accu hebt.

Adviesprijs (body): € 600,-
Resolutie: 8.2 megapixel
Beeldsensor:1/2.5 Exmor R-CMOS-sensor met achtergrondverlichting