Reageren op de aanvraag van een klant

Reageren op de aanvraag van een klant

Nadja Geskus 2067
Het is misschien voor sommige fotografen wel vanzelfsprekend, maar anderen blijken er toch vaak moeite mee te hebben. Hoe moet je nu reageren op een fotografie aanvraag? Hoe behandel je je klant en zorg je dat de eerste indruk goed is? We gaan er eens dieper op in.

Reactie

We leven tegenwoordig in een digitaal tijdperk, waarin mensen continue input krijgen en snel reactie willen op hun vragen. Een potentiële klant wil dus niet een week wachten voordat zij reactie krijgen. Streef er dan ook naar om binnen de 48 uur (max) te reageren. Indien je niet de tijd hebt om volledig op het bericht in te gaan, stuur dan een korte, maar enthousiaste reactie terug, waarin je vertelt dat je momenteel erg druk bent en iets later zal ingaan op de vragen. Zo geef je het gevoel aan de klant dat je tijd aan ze wilt besteden. Je zal zien dat veel mensen positief reageren als je heel snel reageert en dat ze niet kunnen wachten om met je om de tafel te gaan zitten.

De wens van de klant

Het is belangrijk dat je goed te weten krijgt wat de wens is van de klant. Alleen dan kan je de opdracht ook goed uitvoeren. Luister daarom ook goed naar wat de wensen zijn van de klant. Daarnaast geeft het de klant ook het gevoel dat je geïnteresseerd bent in hun verhaal.

Vertrouwen

Als de klant vertrouwen in je heeft, zal je zien dat de opdracht soepeler gaat en je krijgt weer goede mond op mond reclame. Laat zien in wat voor stijlen je normaal gesproken fotografeert. Laat zien wat je werk is. Zo kun je samen tot een prachtig resultaat komen. Het stelt klanten gerust als ze van te voren weten wat ze kunnen verwachten. Probeer dat dus ook goed in kaart te brengen. Veel mensen weten niet wat de voordelen zijn van een professioneel fotograaf inhuren, maar ze weten wel wat ze graag willen zien. Help ze dus om een goed beeld te krijgen!

Essentieel: Ken je klant

Lees ook: Essentieel: ken je klant 

 

Omslagfoto: Ricardo Stoelwinder 

afbeelding van Nadja Geskus

Nadja Geskus | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Nadja