Ralph Lauren blundert met onrealistisch slank model

Julian Huijbregts 1247
Een reclame-uiting van Ralph Lauren, met daarop een onrealistisch slank model, kon op kritiek rekenen van diverse weblogs. Deze kregen vervolgens het verzoek de foto te verwijderen, ondanks dat zij zich hielden aan het citaatrecht.

Eind september verscheen op Photoshopdisasters een foto van een Ralph Lauren advertentie. Het gaat om een afbeelding waarop een model te zien is dat ‘onmogelijk’ slank is. Het hoofd is niet meer in proportie met de rest van het lichaam. Slecht Photoshopwerk volgens de bloggers en een reden tot bekritisering. De foto werd met een kritische noot overgenomen door andere sites.

Het plaatsen van met copyright beschermd materiaal is volgens het citaatrecht toegestaan als je het materiaal bekritiseert. De bloggers stonden dan ook in hun recht met het tonen van de foto.


PRL USA Holdings, het bureau dat verantwoordelijk is voor de advertentie deelt die mening niet en vind dat de blogs copyrightschending plegen omdat ze geen toestemming hebben het materiaal te tonen. De hostingproviders van zowel Photoshopdisasters als Boing Boing kregen dan ook een DMCA-notice op de deurmat; een brief waarin geëist wordt het betreffende materiaal van de websites te verwijderen.

De provider van Photoshopdisasters gaf gehoor aan de oproep, die van Boing Boing niet. Op deze blog werd vervolgens een kritisch bericht geplaatst over de onterechte eis tot verwijdering. Het nieuws werd opgepakt door diverse andere bronnen, waaronder ABC news en Yahoo.

Nadat het nieuws – met de foto – zich snel over het internet verspreidde, heeft een Ralph Lauren via een woordvoerder een statement naar buiten gebracht waarin het merk de verantwoordelijkheid voor het slechte photoshopwerk op zich neemt en excuses aanbiedt:

"For over 42 years we have built a brand based on quality and integrity. After further investigation, we have learned that we are responsible for the poor imaging and retouching that resulted in a very distorted image of a woman's body. We have addressed the problem and going forward will take every precaution to ensure that the caliber of our artwork represents our brand appropriately."