Pim Ras - Sportfotograaf

Redactie 1464
Pim Ras is een van de Nederlandse fotografen die de Olympische Spelen in Beijing vastlegde – onder meer voor het Algemeen Dagblad. Hij staat bekend als dé sportfotograaf, maar vindt zichzelf vooral allrounder.

Pim Ras

Pim Ras (1966) werkt onder meer voor:

Algemeen Dagblad
AD Sportwereld
Panorama
Voetbal International
Hollandse Hoogte
Axioma
CNV Bedrijvenbond
Uitgeverij Nieuw Amsterdam

Hoe is het om de Olympische Spelen in beeld te verslaan?
“Heel bijzonder, ondanks dat Beijing 'mijn' vierde Spelen zijn – na Sydney, Athene en Turijn. De games zijn niet alleen voor de sporters een hoogtepunt, zonder meer ook voor fotografen.”

Hoe werk je tijdens zo'n groot evenement?
“Het is een heel hectische klus. Samen met alle andere journalisten, cameramensen en fotografen word je in bussen vanuit het Press Center – de spin in het web – naar de evenementen gebracht. Sommige collega's blijven de gehele dag bij één evenement. Internationaal kleinere media missen daarvoor de mankracht. Ik doe per dag twee of drie evenementen. De spelen in China waren echter super geregeld; met heel vriendelijke organisatiemedewerkers en vrij goede fotoposities voor de pers.”

Een aantal journalisten van de schrijvende pers rapporteerde een bepaalde mate van censuur, bijvoorbeeld in de toegang tot websites?
“Ik heb alles kunnen doen wat ik wilde doen. Het viel dus reuze mee. Er zijn geen moment moeilijkheden bij het fotograferen geweest. Alles kon worden vastgelegd. Als 'we' een andere locatie bij een evenement wilden, voor net even een betere kijkhoek, was dit snel geregeld. Tevens heb ik geen hinder ondervonden op het internet, ook niet bij de toegang tot internationale websites.”

Waren er helemaal geen nadelen tijdens het werk?
“Je blijft werken met beeld, dus een goede achtergrond en goed licht blijven cruciaal. Het was dus jammer dat het zwemmen binnen was. In Athene was het een buitenbad en had je schitterend licht en fantastische achtergronden. In Beijing was die achtergrond allerminst clean. Vanuit de aangewezen plek voor de fotografen had ik direct achter de zwemmers doorgaans drie camera's en een stel officials van het Olympisch Comité in het vizier. Dat is natuurlijk minder fraai. Bij de estafette voor de dames kwam er vaker een cameraman of -vrouw  in de zoeker dan een van de sporters. Dat is jammer genoeg het effect van de macht van de tv, die steeds meer privileges krijgt. Fotografen moeten hun werk op steeds grotere afstand doen, nadat de televisie zijn stek heeft gekregen.”



afbeelding van Redactie
Door: DIGIFOTO Pro

DIGIFOTO Pro | Redactie

Bekijk alle artikelen van DIGIFOTO