Review: Olympus OM-D E-M10 Mark II

Olympus OM-D E-M10 Mark II review - Veel verbeteringen, maar net zo voordelig

Mark Moed 18498
Begin 2014 bracht Olympus de OM-D E-M10 op de markt. Het instapmodel in de OM-D-serie krijgt nu een opfrisbeurt. De nieuwe E-M10 Mark II is net zo voordelig als zijn voorganger, maar beschikt over diverse verbeteringen, waardoor de camera nog dichter in de buurt komt van de duurdere modellen. Daarnaast krijgt het toestel een aantal nieuwe functies.

Olympus OM-D E-M10 Mark II

De eerste E-M10 was in veel opzichten gelijk aan de wat oudere E-M5. Zo kreeg de camera dezelfde sensor en zoeker, maar een behuizing zonder afdichtingen tegen stof en vocht en iets minder knoppen. De nieuwe E-M10 Mark II toont op zijn beurt veel gelijkenissen met de geavanceerde E-M5 Mark II, die begin dit jaar verscheen. De compacte retrobehuizing is gemaakt van kunststof en metaal. Voor afdichtingen tegen stof en vocht zul je nog altijd moeten uitwijken naar de duurdere modellen, maar de E-M10 Mark II voelt zeer degelijk aan.

In combinatie met een klein objectief, zoals de 14-42mm pancake-kitlens, ligt de camera lekker in de hand. Wil je meer houvast, of de camera gebruiken met grotere objectieven, dan is de optionele ECG-3-handgreep aan te raden. Ten opzichte van zijn voorganger zijn de bedieningselementen aangepast. Je hebt nu de beschikking over drie in plaats van twee instelbare Fn-knoppen en het programmakeuzewiel is verplaatst naar de rechterkant van de behuizing. De draaiwielen voor diafragma en sluitertijd zijn voorzien van kartels en bieden meer grip.

Olympus heeft het PASMwiel wat hoger geplaatst, zodat je niet per ongeluk van modus wisselt terwijl je aan de instelwielen draait. Links van de zoeker vind je bovenop de camera een nieuwe aan- uitschakelaar. Wie de analoge OM-1 nog heeft gebruikt, zal deze knop herkennen. Op dat toestel was een vergelijkbare schakelaar aanwezig. De schakelaar gebruik je ook om de ingebouwde flitser omhoog te klappen. Zoals alle OM-D-camera's beschikt de E-M10 Mark II over een zeer uitgebreide menustructuur met talloze mogelijkheden om de camera naar wens te configureren.

De menu's kunnen wat overweldigend zijn en het vinden van een bepaalde instelling is niet altijd even eenvoudig. Wel is er een handig snelmenu aanwezig, dat je oproept door op de OK-knop te drukken. Hier kun je de belangrijkste instellingen eenvoudig aanpassen met behulp van het touchscreen. Dankzij ingebouwde wifi en de O.I.Share-app voor Android en iOS, kun je de camera ook op afstand bedienen met je smartphone of tablet.

Verbeterde zoeker

Het aanraakgevoelige lcd van de E-M10 Mark II beschikt over 1,04 miljoen beeldpunten en kan naar boven en beneden uitgeklapt worden. Daarmee is het scherm gelijk aan het exemplaar in de E-M10. De elektronische zoeker krijgt echter een flinke upgrade: de resolutie gaat omhoog naar 2,36 miljoen beeldpunten. Ook geeft de zoeker een groter beeld, met een vergroting van 0,62x. Bovendien verruilt Olympus het lcd voor oled-techniek. Dat zorgt voor betere kleurweergave en minder stroomgebruik.

De resolutie is nu gelijk aan de zoeker van de E-M5 Mark II. Het beeld is iets kleiner, maar desondanks geeft de zoeker een groot en scherp beeld, zonder merkbare vertragingen. Voor een camera in deze prijsklasse zijn de specificaties indrukwekkend.

Olympus OM-D E-M10 Mark II

Vijf-assige beeldstabilisatie

Alle Olympus OM-D-camera's beschikken over een gestabiliseerde sensor. De E-M10 moest het nog doen met een aangepaste variant, met stabilisatie over drie assen. Net als de duurdere E-M1 en E-M5 Mark II heeft het nieuwe instapmodel nu vijf-assige beeldstabilisatie. Het systeem in de E-M10 Mark II is echter iets minder geavanceerd, de winst bedraagt vier stops, terwijl de duurdere modellen vijf stops halen. In de praktijk blijkt de beeldstabilisatie echter weinig onder te doen. Het lukt ons om met sluitertijden van 1/3e seconde nog haarscherpe foto's te maken.

Beeldkwaliteit

Olympus geeft de E-M10 Mark II een 16,1-megapixelsensor, met een iso-bereik van 200-25.600 en uitbreiding naar iso 100 (low). Daarmee zijn de specificaties gelijk aan de sensor in de E-M5 Mark II, toch lijkt de nieuwe camera iets betere prestaties neer te zetten. Op hoge iso-waarden is iets minder ruis aanwezig. Mogelijk heeft Olympus de beeldverwerking verbeterd, of een verbeterde sensor gebruikt. Tot iso 800 is ruis vrijwel niet zichtbaar. Vanaf iso 1600 is er wat korrel te zien, maar de resultaten blijven erg goed. Ook op iso 3200 en 6400 zijn de raw-bestanden nog goed bruikbaar.

De hoogste waarden van iso 12.800 en met name 25.600 leveren wel veel detailverlies op door de nadrukkelijk aanwezige ruis. De resultaten doen echter niet of nauwelijks onder voor aps-c-camera's. Ook het dynamisch bereik is erg goed. Raw-bestanden bevatten veel informatie in de schaduwpartijen en kunnen probleemloos helderder gemaakt worden zonder dat er beeldfouten optreden.

Olympus OM-D E-M10 Mark II

Snelheid en autofocus

Met een maximale snelheid van 8,5 beelden per seconde is de E-M10 Mark II erg rap. Wat opvalt, is dat je bij gebruik van een snelle geheugenkaart maar liefst 22 foto's kunt maken in raw-formaat voordat de snelheid inzakt. Dat is zelfs meer dan de E-M5 Mark II, waarbij na 16 foto's de snelheid inzakt. Kies je voor jpg, dan kun je eindeloos door fotograferen op hoge snelheid. De maximale snelheid is echter alleen beschikbaar bij gebruik van single autofocus (S-AF). Met continuautofocus (C-AF) daalt de snelheid naar vier bps.

Het focussysteem werkt op basis van contrastdetectie en beschikt over 81 scherpstelvelden. Gebruik je S-AF, dan is de focus razensnel gevonden. Handig is de gezichts- en oogdetectie. Maak je portretten, dan zorgt de camera ervoor dat je exact op het oog van je model kunt scherpstellen. Het volgen van onderwerpen met C-AF gaat redelijk goed, al is de gebruikte contrastdetectietechniek hier in het nadeel ten opzichte van spiegelreflexen of systeemcamera's met fasedetectiefocus.

Nieuw is de elektronische sluiter, die snelheden tot 1/16.000e seconde mogelijk maakt. Dit kan wel 'rolling shutter' opleveren bij bewegende onderwerpen, maar het stelt je ook in staat om volledig stil te fotograferen. De mechanische sluiter heeft een maximale sluitertijd van 1/4000e seconde.

Filmfunctie

De filmfunctie van de E-M10 Mark II is enorm verbeterd ten opzichte van het vorige model. Met de E-M10 kun je enkel filmen in 1080p-resolutie met 30 fps. Net als de E-M5 Mark II, biedt de E-M10 Mark II uitgebreide keuzeopties: 60, 50, 30, 25 of 24 fps in full-hd-resolutie en hogere bitrates. Daarnaast beschikt het toestel over diverse geavanceerde opties, zoals een schoon hdmi-signaal (8-bit, 4:2:2), dat je kunt opnemen met een externe recorder en time code. Er is een ingebouwde stereomicrofoon aanwezig, maar een aansluiting voor een extern exemplaar ontbreekt helaas.

Volledig nieuw is de slowmotion-optie. Je kunt bijvoorbeeld kiezen om 1080p-beelden met 60 fps vast te leggen en weg te schrijven naar een bestand met 24 fps voor een vertraging van 2,5x. Ook is er een 120 fps slowmotion-functie aanwezig, dit werkt echter alleen in vga-resolutie, het nut is daarmee beperkt. De beeldkwaliteit van de filmbeelden is vrij goed, maar haalt het op gebied van scherpte niet bij de beste 1080p-camera's van het moment. Ook is er moiré zichtbaar bij het filmen van fijne patronen.

Daar staat echter de uitstekende beeldstabilisatie tegenover. Je kunt probleemloos uit de hand stabiele filmopnames maken, zonder een statief of 'rig' te gebruiken. Bij het filmen kan de vijfassige stabilisatie nog worden uitgebreid met digitale stabilisatie. Het beeld wordt dan iets uitgesneden, maar de opnamen zijn nog stabieler. Bovendien werkt de continu-autofocus erg goed tijdens het filmen. De combinatie van beeldstabilisatie en goede autofocus maakt de E-M10 Mark II een camera waar je erg eenvoudig een mooi filmresultaat mee kunt neerzetten.

Olympus OM-D E-M10 Mark II

Nieuwe functies

Olympus rustte de E-M10 Mark II uit met een aantal functies die, ten tijde van zijn verschijnen, niet beschikbaar waren op de duurdere camera's. Olympus heeft in de tussentijd een firmware-update uitgebracht om deze functies ook naar de OM-D E-M5 Mark II en E-M1 te brengen.

AF Targeting Pad
Terwijl je door de zoeker kijkt, kun je het aanraakscherm gebruiken om met je vingers het focuspunt te verplaatsen. Hoewel het scherm uit staat, blijft de aanraakgevoelige laag dus actief. In de praktijk is dit erg handig om snel het juiste focuspunt te kiezen. Overigens paste Panasonic deze techniek al eerder toe in zijn camera's onder de noemer Touch Pad AF.

4K Time Lapse Movie
Met deze functie maak je in de camera timelapse-opnamen in 4K-formaat. De intervalometer laat je maximaal 999 foto's maken, met een interval naar keuze. Het resultaat wordt verwerkt tot een video met een snelheid van 5 fps. De instelopties zijn wat beperkt, maar het voordeel is dat de originele raw- of jpg-bestanden ook worden opgeslagen, zo kun je ook achteraf met eigen software een timelapse naar wens maken.

Focus Bracketing
Voor fotografen die van 'focus stacking' gebruikmaken is deze functie erg interessant. Je kunt de camera automatisch een serie foto's laten maken, waarbij de scherpstelafstand steeds iets wordt verplaatst. Bij macrofotografie wordt deze techniek toegepast om foto's met een grote scherptediepte te maken. De camera kan de afbeeldingen niet in de camera combineren tot één opname, hiervoor zal je eigen focus stacking-software moeten gebruiken.

Olympus OM-D E-M10 Mark II

Met de eerste E-M10 maakte Olympus de OM-D-serie bereikbaar voor een groter publiek dankzij een aantrekkelijk prijskaartje. De nieuwe E-M10 Mark II is een flinke upgrade ten opzichte van zijn voorganger, maar behoudt zijn lage prijs. De behuizing biedt verbeterde bediening en een grotere zoeker met hogere resolutie en oledtechniek. De sensor levert betere fotokwaliteit en profiteert nu ook van vijf-assige beeldstabilisatie.

Ook mag de camera meeprofiteren van de verbeterde filmfunctie, het instapmodel krijgt dezelfde mogelijkheden als de duurdere E-M5 Mark II, al mist een aansluitmogelijkheid voor een externe microfoon. Bovendien is de camera erg snel en de buffer erg ruim. Tot slot krijg je een aantal unieke functies zoals Focus Brackting en AF Touch Pad. Voor een instapmodel in deze prijsklasse biedt de camera erg veel mogelijkheden en waar voor je geld.

• Olympus OM-D E-M10 Mark IIAdviesprijs: €599,- (body)
  • Resolutie: 16,1 megapixels
  • Beeldsensor: 4/3-inch Live MOS