Nooit meer overbelichte foto's met Modulo-camera

Thomas Kouveld 3741
Wetenschappers van het Massachusetts Institute of Technology hebben een camera ontwikkeld die nooit overbelicht kan raken. Door gebruik te maken van een innovatieve sensor, blijft er ook detail behouden in lichte partijen die anders overbelicht zouden zijn.

Door een overdaad aan licht kan de sensor van een 'normale' camera vol raken. De fotodiodes raken verzadigd en informatie gaat verloren, het resultaat is een witte pixel, oftewel overbeliching. Om het dynamisch bereik op te rekken, kun je er voor kiezen om een hdr-opname te maken, waarbij je meerdere belichtingen van dezelfde situatie combineert.

Modulo-camera

De wetenschappers van het MIT Media Lab vergelijken overbelichting in hun artikel met emmers die regenwater opvangen. Een normale sensor is op een gegeven moment vol en stroomt over.

De door hen ontwikkelde 'modulo'-camera werkt op een andere manier. De fotodiodes worden geleegd voordat ze vol zijn, waardoor er weer nieuwe data binnnen kan komen. De emmer kan dus weer vol stromen en het punt van overbelichting wordt niet bereikt.


De modulo-camera (rechts) dumpt overtollige data en raakt dus nooit vol.

Elke foto is daardoor een hdr-opname, al is er maar een enkele belichting nodig. Een algoritme berekent na de belichting hoe vaak de overtollige data gedumpt moest worden en rekent uit hoe helder een bepaalde pixel moet zijn. Het resultaat van de nieuwe techniek is dat foto's nooit meer overbelicht kunnen worden, aldus de wetenschappers.


Links een 'normale' camera, rechts de modulo-camera.

Toekomst

De MIT wetenschappers zien hun project als doorslaggevend voor de toekomst van fotografie. Ze stellen dat amateurfotografen en professionals zich voortaan niet meer hoeven te bekommeren om sluitertijd en diafragma. Of en wanneer de techniek daadwerkelijk beschikbaar komt is nog de vraag.

In het onderstaande filmpje zijn meer voorbeelden van de nieuwe techniek te bekijken. Voor meer technische informatie over het project kun je de volledige paper lezen.

afbeelding van Thomas Kouveld

Thomas Kouveld | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Thomas

afbeelding van Pim Geerts

handig! combineer het met lytro technologie, fisheylens, implementeer alles in en filmcamera en je hebt aan een pinda als hersenen genoeg :-D

afbeelding van RHBoks

De kwaliteit van een foto wordt bepaald door goed gereedschap, maar een goede foto wordt bepaald door de inhoud die de fotograaf er aan geeft en dat laatste is met geen enkele techniek of uitvinding te maken. Anders gezegd met een LOMO camera kan uiteindelijk een beeld worden gemaakt wat inhoudelijk beter is dan een plaatje geschoten met een Phase One van 65000 euro

afbeelding van Pim Geerts

dat snap ik en daar doel ik ook niet op. waarom ik dit soort ontwikkelingen niet omarm is hierom: Dit is een techniek waarmee keuzes worden uitgesteld. Wat ik erg kan waarderen aan foto's en documentaires, is dat de beelden een optelsom zijn van keuzes die op dàt moment zijn gemaakt. In een flow maak je bewust of onbewust hele andere keuzes dan wanneer je er nog eens rustig voor kan gaan zitten, met een biertje in je hand achter je desktop computer. Verhalen vertellen doe je denk ik t best als je er bij bent geweest, en echt overtuigend zijn ze als ze je vanuit het moment aanspreken. Er komt vast weer een keer dat ik op mezelf loop te vloeken na een portretshoot en de mooiste foto is weer 'ns overbelicht... #hadikmaarzoncamera...

afbeelding van Rien Linthout

Quote: Wetenschappers van het Massachusetts Institute of Technology hebben een camera ontwikkeld die nooit overbelicht kan raken.
Dat is toch niet nieuw: Ik heb al jaren een Agfa Clack in de vensterbank staan. In de volle zon. Deze camera is is niet rood verbrand, voelt soms een beetje warm aan........ maar overbelicht is de camera zeker niet.
Taal is ook zo moeilijk.

afbeelding van Pim Geerts

Die tweede 'is' is toch echt overtollig, taalpureerder-dingetje van mij, denk ik ;-) ;-)