Nikon D5 versus Canon EOS-1D X II – Wie wint de titanenstrijd?

Nikon D5 versus Canon EOS-1D X II – Wie wint de titanenstrijd?

Maarten Jacobi 5026
Nu Canon officieel de Canon EOS-1D X Mark II heeft aangekondigd en Nikon vorige maand de Nikon D5, is het tijd om de specs van beide camera's naast elkaar te leggen. Tijd dus voor een Canon-1D X II versus Nikon D5 vergelijking: welke doet het beter (op papier)?

Het is natuurlijk belangrijk om er meteen bij te vermelden dat we beide camera's nog niet uitgebreid hebben kunnen testen; Petapixel zette alvast wat specificaties van beide camera's naast elkaar ter vergelijking.

Sensor:

  • Canon 1D X II: Fullframe
  • Nikon D5: Fullframe

Megapixels

  • Canon 1D X II: 21.5 megapixels (20.2MP netto)
  • Nikon D5: 21.33 megapixels (20.8MP netto)

Maximale resolutie

  • Canon 1D X II: 5472 x 3648
  • Nikon D5: 5568 x 3712

Beeldverhouding

  • Canon 1D X II: 3:2
  • Nikon D5: 3:2 en 4:5

Bestandsformaten

  • Canon 1D X II: JPEG, RAW for stills. MJPEG, MOV, MP4, MPEG-4 AVC/H.264 for video.
  • Nikon D5: JPEG, RAW, TIFF for stills. MOV, MPEG-4 AVC/H.264 for video.

Bereik

  • Canon 1D X II: 14-bit
  • Nikon D5: 14-bit

Geheugenslots

  • Canon 1D X II: 1 CFast and 1 CompactFlash
  • Nikon D5: 2 XQD or 2 CompactFlash

Autofocuspunten:

  • Canon 1D X II: 61 fasedetectie-punten, met 41 kruispunten
  • Nikon D5: 153 fasedetectiepunten, met 99 kruispunten

Zoeker:

  • Canon 1D X II: 100% van het beeld en  ~0.76x vergroting
  • Nikon D5: 100% van het beeld en ~0.72x vergroting

LCD-scherm:

  • Canon 1D X II: 3.2-inch aanraakscherm met 1.62 miljoen beeldpunten
  • Nikon D5: 3.2-inch aanraakscherm met 2.359 miljoen beeldpunten

ISO-bereik

  • Canon 1D X II: 100-51200 (50-409600 uitgerekt)
  • Nikon D5: 100-102400 (50-3280000 uitgerekt)

Lichtmeetmethoden

  • Canon 1D X II: Evaluatieve lichtmeting, spot lichtmeting
  • Nikon D5: 3D Color Matrix lichtmeting, middengerichte lichtmeting, spot  lichtmeting, highlight weighted lichtmeting.

Continu fotograferen:

  • Canon 1D X II: 14 bps bij 20.2 MP tot 170 raw-foto's (16 bps met spiegel omhoog geklapt)
  • Nikon D5: 12 bps bij 20.8 MP tot 200 raw-foto's (14 bps met spiegel omhoog geklapt)

4K Video

  • Canon 1D X II: 4096 x 2160p met 59.94 bps, 50 bps, 29.97 bps, 25 bps, 24 bps, 23.98 bps
  • Nikon D5: 3840 x 2160p met 30 bps, 25 bps, 24 bps

4K video-lengte

  • Canon 1D X II: 30 minuten
  • Nikon D5: 3 minuten

Nikon D5 versus Canon EOS-1D X Mark II

Op papier is er niet een duidelijke winnaar in de Canon EOS-1D X II versus de Nikon D5. Duidelijk is in ieder geval dat de camera's zeer dicht op elkaar liggen wat betreft specificaties. Ook lijkt het afhankelijk van voorkeur welke camera het meest geschikt is. Binnenkort hopen we zelf beide camera's uitgebreid onder handen te nemen. De reviews volgen dan snel.

afbeelding van Maarten Jacobi

Maarten Jacobi | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Maarten

afbeelding van Jan Donckers

Nikon

afbeelding van Marc Van Wezemael

Nikon das zeker!

afbeelding van RCG

Canon..

afbeelding van Jozef van der heijden

De Nikon D5 heeft met de nieuwe update, die al snel werd uitgebracht, de mogelijkheid op ook 30 minuten in 4K video te kunnen opnemen.

afbeelding van Henkert

Hoezo, op papier is er geen duidelijke winnaar? Canon is iets beter in video maar puur naar fotoprestaties kijkend (en daar zal t gros m voor gebruiken, voor video zijn er andere opties) wint t Nikon t natuurlijk duidelijk als je naar de genoemde specs kijkt. Tenzij je perse 14 fps wil ipv 12, maar dan nog

afbeelding van RHBoks

Nagenoeg dezelfde camera's de Canon kan iets meer met 4K dan Nikon maar de fotografische verschillen zijn niet groot, Nikon is iets langzamer maar heeft een mogelijk snellere AF en de kleurtoon van Nikon is mogelijk iets subtieler. De keuze moet afhangen van wat de fotograaf wil en heel belangrijk welke objectieven zijn er beschikbaar, Nikon is daar op de primes de koploper maar Canon is weer goed in tele primes en tele-zoom. Wie een systeem wil aanschaffen zal niet alleen naar de camera kijken maar steeds meer naar de accessoires . Doet men veel met flitslicht dan is bijvoorbeeld Nikon de absolute winnaar maar dat is dan niet de verdienste van de camera maar van het gehele systeem.

afbeelding van 1990BW

Voor fotografie de D5 en voor 4K video de 1D X II :P

afbeelding van Marjan Janssen

Canon 1D X II

afbeelding van RHBoks

zowel voor Canon en Nikon zou ik naast deze camera's graag een DSLR systeem camera zien zoals de Nikon F5,4,3,2 en 1 en Canon F1 en F1n.
Camera's met verwisselbare zoeker maar vooral ook matglazen zodat die optimaal met objectieven kunne worden gecombineerd zeker als men high prime manuel objectieven gebruikt of cine-objectieven, dat is nu momenteel een compromis, ook voor macro zouden de zoekers wel aanpassing mogen gebruiken zoals vroeger bijn Nikon en Canon en later Minolta en Pentax. Het succes van Canon en Nikon was mede doordat het dus systeem camera's waren.

afbeelding van Archie Backx

Om te beginnen is er nooit een Nikon F1 geweest, wel een F. Verwisselbare zoekers en matglazen zijn niet zo interessant meer, maar vooral nadelig: weer een kier waar stof en vocht binnen kan dringen. dat wordt met dit type camera's juist zoveel mogelijk vermeden. Bij het filmen wordt immers geen gebruik gemaakt van de zoeker, dus hoef je daar al geen speciale zoeker/matglas nodig.

afbeelding van RHBoks

Klopt ik heb nog een Nikon F-photomic alsmede een F2aT en F3HP
en uiteraard diversen zoekers en matglazen. Stof kan een rol spelen maar ik heb er bij mijn H5 niet echt last van even goed blazen (vetvrij). Wel is het natuurlijk makkelijker doordat de achterwand afkoppelbaar is. Maar dat was het eventueel ook met de Nikons zou een goed concept zijn en men zou zo de sensor kunnen upgraden zonder steeds een nieuwe body te kopen, niet goed voor de verkoop denk ik.

afbeelding van Archie Backx

Om te beginnen is er nooit een Nikon F1 geweest, wel een F. Verwisselbare zoekers en matglazen zijn niet zo interessant meer, maar vooral nadelig: weer een kier waar stof en vocht binnen kan dringen. dat wordt met dit type camera's juist zoveel mogelijk vermeden. Bij het filmen wordt immers geen gebruik gemaakt van de zoeker, dus heb je daar al geen speciale zoeker/matglas voor nodig.

afbeelding van RHBoks

Cine objectieven worden ook voor fotografie ingezet mede om hun mooie bokeh denk aan Schneider, Zeiss en Fuji. Omdat ze allemaal manueel zijn en lichtsterk is het handig om van matglas te wisselen. een 45 graden wig is erg behulpzaam.

afbeelding van Johan Pickery

Zonder twijfel "Nikon" natuurlijk... maar ik begrijp dat er fotografen zijn die reeds met Canon fotograferen & dat zij reeds verschillende lenzen hebben, de overstap te veel geld zou kosten...