Martin Parr:

Redactie 518
Volgens Magnumfotograaf Martin Parr moeten fotografen anders tegen fotojournalistiek aan gaan kijken om de aandacht van mainstream tijdschriften terug te winnen. De strategie van Parr: onderwerpen vermommen als entertainment.

In een interview met David Walker van PDNOnline doet Martin Parr zijn theorie uit de doeken. De traditionele, humanistische benadering van de fotojournalistiek, waarvan het oudere Magnum een goed voorbeeld is, verliest aan terrein. Oorlog, hongersnood en AIDS zijn onderwerpen die altijd de aandacht zullen blijven vragen, maar het aantal tijdschriften dat fotografen (betaald) op pad stuurt om dergelijke onderwerpen te fotograferen slinkt.

Martin Parr kiest voor een andere aanpak. Zo fotografeerde hij een autoshow in Beijing, om de explosieve groei van auto’s in China te illustreren. Met zijn foto’s van de ‘car girls’ en het publiek wil Parr een dubbelzinnige boodschap overbrengen, de zaak van twee kanten bekijken, zonder een oordeel te vellen. Voor Parr is rijkdom en welvaart een even belangrijk thema als armoede.

Ondanks dat er slechte geluiden klinken over de markt voor fotografie in kranten en tijdschriften, is de markt groter, met meer tijdschriften dan ooit tevoren. Die zullen allemaal gevuld moeten worden. Beeldredacteuren zijn op zoek naar vernieuwende, opwindende fotografie. Volgens Parr zijn er bepaalde traditionele verwachtingen van wat een fotograaf moet doen en zijn het de fotografen die hierin blijven steken. Een meer ingenieuze aanpak en beter inlevingsvermogen in wat de tijdschriften willen, is nodig om de fotojournalistiek weer een prominente rol te laten spelen.


Martin Parr komt binnenkort naar Nederland, op het fotofestival Breda Photo 2008 zal hij een lezing geven.

afbeelding van Redactie
Door: DIGIFOTO Pro

DIGIFOTO Pro | Redactie

Bekijk alle artikelen van DIGIFOTO