‘Kwaliteit fotografieonderwijs moet omhoog’

Julian 578
Mirelle Thijsen pleit in een opiniestuk gericht aan PhotoQ voor beter fotografieonderwijs aan zowel kunstacademies als universiteiten. Momenteel is dat volgens de fotohistorica onvoldoende.

Ondanks het dynamische karakter van het huidige fotografieonderwijs (bestaande uit werkbesprekingen, workshops, lezingen, excursies en contact met internationale gast­docenten) blijken veel fotografiestudenten na hun afstuderen niet in staat om de verschillende visies op fotografie te herkennen en te duiden, stelt Mirelle Thijsen.

De afgestudeerden aan fotografie-opleidingen in Nederland zouden onvoldoende kennis bezitten om te kunnen stellen dat een ‘grondig referentiekader’ is opgebouwd, of een ‘theoretisch fundament’ is gelegd.

Thijsen pleit onder andere voor lessen cultuurgeschiedenis van de fotografie aan middelbare scholieren, om hier verbetering in te brengen. De vijf pagina’s tellende pdf met het complete betoog is te lezen op PhotoQ.

Mirelle Thijsen was tussen 2005 en 2007 voorzitter en universitair docent van de Master­opleiding Photographic Studies aan de Universiteit Leiden en is oprichter van International Photography Research (IPhoR) in Amsterdam (1988).