Kritiek ontsiert eerste uitreiking Dutch Doc Award

Redactie 788
Een door Ton Broekhuis, directeur Noorderlicht, verzonden persbericht is in het verkeerde keelgat geschoten bij genomineerde fotografen voor de Dutch Doc Award. Broekhuis uit kritiek op zowel de organisatoren van de prijs, het Fonds BKVB en Dutch Doc zelf.

Stefanie Grätz (prijswinnaar in de categorie experiment), Rob Hornstra en Gert Jan Kocken zijn het niet eens met de stevige kritiek van de directeur. De fotografen weigeren nu hun werk te tonen op de geplande tentoonstelling van de genomineerden in de Noorderlicht fotogalerie.  De tentoonstelling zal wellicht helemaal niet meer doorgaan. Het Fonds BKVB en het nieuwe platform Dutch Doc moeten het ontgelden omdat zij gekozen hebben voor een nauwe samenwerking met de jonge organisatie Fotodok, in plaats van een gevestigde naam.

Persbericht

Broekhuis in het persbericht: 'Terwijl van het BKVB primair een faciliterende rol mag worden verwacht (…) is een intendant documentaire fotografie aangesteld en de instelling Dutch Doc in het leven geroepen. Daarmee heeft het Fonds BKVB, in strijd met de door de overheid gedicteerde taakstelling, expliciet voor inhoudelijke sturing gekozen.' Hij vervolgt: 'De keuze voor Fotodok als partner en expertise- centrum wekt verbazing, temeer daar instellingen met een beduidend grotere staat van dienst, reputatie en inhoudelijke kennis zijn genegeerd.'

Kritiek

Terwijl Annelies Kuiper, intendant documentaire fotografie van het Fonds BKVB, in de Volkskrant verbaasd reageert, noemt fotograaf Rob Hornstra het persbericht onnodig kwetsend. 'Kritiek mag je uiten, natuurlijk. Maar hier kan ik mij helemaal niet in vinden. Daarom heb ik me teruggetrokken.' 

Prüst

Broekhuis krijgt echter bijval van curator Marc Prüst, die afgelopen mei ook kritiek uitte betreffende de intendant documentaire fotografie. Op de helft van het tweejarige termijn maakte Prüst de balans op en die was ronduit negatief te noemen. Hoewel hij de website een mooie en sterke bron voor fotografie vind, merkt hij vooral magere resultaten, ondoorzichtigheid en inefficiënte bestedingen op. 'De intendant is niet in staat gebleken boven zichzelf uit te stijgen en concreet te maken hoe in samenwerking met gevestigde instituten in Nederland de documentaire fotografie verstevigd kan worden', zo concludeert hij.

Reactie

Hoewel Prüst de eerste was die zijn kritiek publiekelijk uitte, heeft Broekhuis al vanaf de aanstelling van de intendant documentaire fotografie zijn twijfels. In een reactie aan DIGIFOTO Pro laat hij weten het enthousiasme van Fotodok te bewonderen, maar alsnog te twijfelen aan hun voortbestaan wanneer volgend jaar de subsidiekraan dichtgaat. 'Deze stimulering voor documentaire fotografie wordt daarom verkeerd besteed. Als het Fonds BKVB een garantie voor vijf of tien jaar zou geven dan zou ik gerustgesteld zijn, maar nu blijven is de toekomst onduidelijk. Met een keuze voor een gevestigde naam – dat hoeft niet persé Noorderlicht te zijn – zou er een permanente investering zijn gedaan. Dat doet niets af aan het goede werk van Annelies of Fotodok.' Voor Broekhuis was de stimulering van een grote organisatie met verschillende satellieten beter geweest en daar had Fotodok dan deel uit van kunnen maken. 'Waarom niet het bestaande versterken, in plaats van een nieuw concept in het leven roepen? Er is niet goed genoeg gekeken, net als dat de uitreiking gisteren in Utrecht plaatsvond, waar de foto's niet getoond konden worden.'  

Winnaar 

Ondanks de misere is Midden-Oostenfotograaf Jeroen Kramer er gisteren met de hoofdprijs en 20 duizend euro vandoor gegaan. Hij won met zijn serie Room 103; foto’s vanuit oorlogsgebied die geen oorlogsfoto’s zijn.

afbeelding van Redactie
Door: DIGIFOTO Pro

DIGIFOTO Pro | Redactie

Bekijk alle artikelen van DIGIFOTO