Nachtwey werkte mee aan pr Assad

James Nachtwey werkte mee aan pr voor Syrisch regime Assad

Jasper van Bladel 4343
Fotograaf James Nachtwey heeft in 2011 meegewerkt aan een artikel in Vogue over de Syrische presidentsfamilie Assad. Het Amerikaanse pr-bureau Brown Lloyd James kreeg voor het lovende stuk 25.000 dollar betaald van de Syrische regering.

Het meewerken aan een lovend stuk over de Syrische president Assad komt nogal slecht uit. Sinds de verschijning van het artikel, maart 2011, slaat het Syrische regime opstanden in het land bloedig neer. Al meer dan negenduizend Syriërs zijn om het leven gekomen. Assad, en zijn familie, buigen vooralsnog niet voor de opstandelingen. Nu blijkt ook nog dat er flink betaald is voor het artikel. 


Asma al-Assad © James Nachtwey

Een roos in de woestijn

Pr-bureau Brown Lloyd James kreeg 25.000 dollar van de Syrische regering, om een artikel met foto's te regelen. In het artikel wordt het presidentskoppel onder meer 'enorm democratisch' genoemd. De focus ligt vooral op de vrouw van president Assad, Asma al-Assad. Zij is volgens schrijfster Joan Juliet Buck een 'roos in de woestijn'.

Ook de zin 'Syrië staat bekend als het meest veilige land in het Midden-Oosten' is op zijn minst misplaatst te noemen.

James Nachtwey, die we kennen van zijn beroemde oorlogsfoto's, zorgde in opdracht van Brown Lloyd James voor de fotografie. We zien first lady Asma al-Assad uitkijkend over Syrië en ook is er een foto waarop we de voltallige familie Assad op de grond zien zitten. De president en zijn vrouw spelen met hun kinderen.


Familie Assad © James Nachtwey

Andere kinderen

Schrijfster Buck zit ondertussen nogal in haar maag met het hele verhaal en betuigt openlijk schuld. Ze zegt dat ze het verschrikkelijk vond om zo dicht bij de Assad's in de buurt te zijn. In een interview met de NPR zei ze onlangs dat ze gelooft dat de kinderen op de foto niet de echte kinderen van Assad zijn. Uit veiligheidsoverwegingen zouden er onbekende kinderen opgetrommeld zijn voor de foto's van Nachtwey.

Van website gehaald

Niet alleen Buck zit in haar maag met het verhaal, tijdschrift Vogue ook. Die hebben het verhaal en de foto's intussen van hun website gehaald. Via een Syrische website, waar Vogue niet bij kan, is het interview echter nog steeds te lezen.

James Nachtwey heeft nog geen reactie gegeven over zijn rol in de totstandkoming van het verhaal.

afbeelding van Jasper van Bladel

Jasper van Bladel | Redacteur

Fotograaf en journalist

www.jaspervanbladel.nl

Bekijk alle artikelen van Jasper