In de spotlight - Ilya Korzelius

In de spotlight - Ilya Korzelius

Senta Bemelman 1901
In de Spotlight-gallery komen de mooiste beelden voorbij. Iedere week kiezen wij een foto uit waar wij meer over willen weten. Deze week vertelt Ilya Korzelius(49) hoe hij deze indrukwekkende foto van de Skyline van Rotterdam maakte.

'Dit was eigenlijk een testfoto met mijn nieuwe Tokina-objectief. Om de sluitertijd te verlengen had ik een 3-stops LEE-grijsfilter + 2-stops LEE-grijsverloopfilter met zacht verloop (soft grad) voor de lens geplaatst. De foto was op zich goed gelukt, alleen kreeg ik de waterpartij niet goed strak op de foto. Ik had eigenlijk een langere sluitertijd (belichting) of een sterker grijsfilter moeten kiezen.
Als ik me stoor aan bepaalde elementen in de basisfoto, bewerk ik de foto in GIMP (gratis alternatief voor Photoshop). Zo ook bij deze foto. Ik heb de bovenkant van de foto geselecteerd en deze gebruikt voor de reflectie. Aan de onderkant van de foto heb ik een motion-blur toegepast voor een natuurlijk-ogend effect.'


Foto © Ilya Korzelius

Nabewerking stap voor stap

'Importeer allereerst de te bewerken foto. Zorg ervoor dat de horizon kaarsrecht is. Zet vervolgens de canvasgrootte van de foto op 200%. Daarna selecteer je de bovenkant van de foto. Met de ENTER-toets bevestig je deze selectie. Die laag kopieer je en leg je over de onderkant van de foto (dekking 100%). Bij “gereedschap” klik je op "transformatie", daar zitten de tools die je nodig hebt.

Allereest moet je de gekopieerde laag spiegelen. Daarna plaats je de gespiegelde laag precies tegen de bovenlaag aan. Nu is de bovenkant van de foto perfect gespiegeld, maar dat ziet er niet echt natuurlijk uit. Een echte reflectie heeft altijd een lichte bewegingsonscherpte. Dit kunnen we ook bereiken door bij het "vervaagfilter" te kiezen voor "bewegingsonscherpte" of "motion- blur".  Ik koos ervoor om mijn foto radiaal te vervagen door de hoek op 90 graden in te stellen. De lengte kiezen is altijd een persoonlijke kwestie. De waarde stel ik meestal in tussen de 65 en 85. Aan het einde van deze stap is de reflectie compleet. Je kan eventueel nog inzoomen zodat je de rand tussen de boven- en onderzijde van de foto ziet en deze verder vervagen met het blurpenseel. Daardoor wordt de transitie zachter.'

Algemene techniek

Ik gebruik bij mijn landschapfoto’s altijd een afstandsbediening (om bewegingsonscherpte te voorkomen) en zet mijn camera op manual , AV (diafragma voorkeuze) of in de bulbstand vanaf een stevig statief. Wanneer ik vanaf statief werk zet ik mijn camera altijd op de laagst mogelijke ISO-waarde. Qua diafragmareeks zit ik in de 'sweet spot' van het betreffende objectief, grofweg tussen f/10 en f/13. Bij deze diafragma-instellingen krijg ik de scherpste resultaten. Ik schiet mijn foto’s altijd in RAW en doe de nabewerking in Lightroom.

Over Ilya

'Ik woon in Capelle aan den IJssel en ben daardoor vaak in Rotterdam. Mijn specialiteit is landschaps- en architectuurfotografie. Ik gebruik vaak lange sluitertijden, de sfeer die daardoor ontstaat in foto’s vind ik aantrekkelijk. Voor die lange sluitertijden gebruik ik diverse grijsfilters. Ik heb recent mijn serie LEE-filters compleet gemaakt met de 'BIG Stopper'. Ik gebruik daarnaast ook een 10-stops filter van B&W op mijn Sigma-objectief. Het voordeel van het LEE-filtersysteem is dat je de filters op verschillende objectieven kunt gebruiken. Je hoeft alleen een adapter ring te kopen als bij een nieuw objectief het schroefdraad afwijkt. Voor de betreffende foto gebruikte ik mijn nieuwe groothoek Tokina 11-16mm F2.8 AT-X PRO-objectief op mijn Canon EOS 70D. Maar ik maak bijna al mijn foto’s voor DIGIFOTO Pro met een Canon EOS 450D + Sigma 17-70mm-objectief.

Tips

'Met de Canon EOS 450D produceert je ook goede, ruisvrije platen die je makkelijk in groot formaat aan de muur hangt.  Investeer liever je geld beter in kwalitatief goede objectieven en filters als je landschappen wilt fotograferen. Een dure body met groot ISO-bereik heb je veel minder aan, die gebruik je toch niet.'

Bekijk meer werk van Ilya op zijn website

afbeelding van Senta Bemelman

Senta Bemelman | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Senta

afbeelding van Anoniem

Ilya Korzelius is een hij

afbeelding van Bart van den Herk

Als je deze foto beoordeelt, dan springt hij eruit vanwege de reflectie. En laat deze nu gewoon hartstikke nep zijn en volledig via photoshop tot stand te zijn gekomen... Bewerken van een landschapsfoto is prima, een beeld opnieuw verzinnen en maken natuurlijk niet in dit geval. Jammer.

afbeelding van Willem

Hoezo nep? Het gaat mij om de foto zelf en hoe die tot stand is gekomen interesseert me geen bal. Het eindresultaat is toch wat geldt