Hands-On: Panasonic GX7

Hands-On Preview: Panasonic GX7 met gestabiliseerde sensor

jesse kraal 6944
Panasonic introduceert de Lumix GX7. Belangrijkste vernieuwingen zijn de geïntegreerde en kantelbare zoeker met 2,74 miljoen beeldpunten en de gestabiliseerde sensor. De fabrikant was zo vriendelijk om ons voor de officiële introductie van de GX7 al kennis te laten maken met de camera.

Onze eerste reactie bij het zien van de Panasonic Lumix GX7: 'hé, dat toestel komt bekend voor!' Inderdaad, de GX7 komt overeen met de patenttekeningen die we 9 juli aantroffen op de website van het OHIM (Office for Harmonization in the Internal Market). In tegenstelling tot wat we toen berichtten, heeft Panasonic het nieuwe toestel GX7 gedoopt en niet GX2. Een slide tijdens de powerpoint-presentatie liet echter een foto zien van een kant en klaar toestel, maar dan met de naam GX2. Blijkbaar is pas laat besloten de GX7 zijn huidige naam te geven.

Nieuw ontwerp

Wat design betreft slaat Panasonic een andere weg in dan eerder met de Lumix G-camera's is bewandeld. Toch zien we bekende elementen: de GX7 lijkt een kleine knipoog naar de L1 en LC1 van zo'n tien jaar geleden. We zien daarnaast enige overeenkomst met de Sony NEX-6 en NEX-7, niet geheel toevallig concurrenten waar Panasonic haar pijlen op richt.

Ten opzichte van de GX1 is de camera fors gegroeid. Dat laten niet alleen de cijfers zien, ook als je camera oppakt heb je het idee een grotere camera in je handen te hebben. Het toegenomen gewicht draagt daar overigens ook aan bij. Onze eerste indruk van de behuizing, die is opgetrokken uit magnesium en metalen, is vooral positief. De ergonomie lijkt dik in orde en ook op de afwerkingen hebben we niks aan te merken. Twee instelwieltjes maken werken in de M-stand prettig. Achterop de camera zit een wieltje dat je met je duim bedient, rondom de sluiterknop zit het tweede wieltje.

Panasonic GX7
Aan de achterkant een draaiwieltje net als bovenop (rondom de ontspanknop). Onze eerste indruk van de ergonomie is goed.

Kantelbare zoeker

De kantelbare elektronische zoeker was al voorspeld, maar dat maakt zijn komst niet minder aangenaam. Sowieso zijn we blij met de komst van een geïntegreerde evf, bij de GX1 was een zoeker nog optioneel. Je kunt de evf 90 graden omhoog kantelen en dat maakt de zoeker extra praktisch. Voeg daar de hoge resolutie van 2,74 miljoen beeldpunten aan toe en Panasonic heeft een sterke troef in huis. De zoeker heeft niet alleen meer beeldpunten dan de concurrentie (2,36 miljoen in de NEX-7 en Fujifilm X-E1) maar geeft ook groter beeld.

Panasonic GX7
We worden er bij Panasonic vrij letterlijk op gewezen dat de GX7 wat hun betreft de beste elektronische zoeker van het moment heeft. Het moet gezegd, de specificaties zijn veelbelovend en het zoekerbeeld zag er erg goed uit.

Behalve een kantelbare zoeker, krijg je als GX7-bezitter ook de beschikking over een kantelbaar lcd. Met 1,04 miljoen beeldpunten is ook de resolutie van het scherm prettig hoog. Volgens Panasonic zit er geen lucht tussen het display en de beschermende glaslaag, wat minder reflecties moet geven. Het gaat om een touchscreen, dus je kunt snel door je foto's bladeren of het scherpstelpunt verplaatsen. Ook Touch-AF vinden we terug op de GX7. Panasonic introduceerde deze functie op de G5: terwijl je door de zoeker kijkt kun je met vinger op het scherm het focuspunt verplaatsen, terwijl het scherm is uitgeschakeld.

Panasonic GX7
Zowel de elektronische zoeker als het lcd zijn kantelbaar. 

Nieuwe 16-megapixelsensor

Panasonic gebruikt voor de GX7 een vernieuwde 16-megapixelsensor die is afgeleid van het exemplaar in de G6. Het gaat om een Live MOS-sensor uit eigen fabriek, niet om een cmos-sensor zoals in de GH3 (die is vermoedelijk afkomstig van Sony).

Panasonic zegt de fotodiodes in de afzonderlijke pixels vergroot te hebben. De ruisprestaties van de GX7 zouden daarmee tot 25 beter zijn dan bij de GX1. Ook de detailreproductie zou met 10 procent omhoog zijn gegaan. Het iso-bereik begint bij 200, maar er is ook een 'extended'-stand van 125 beschikbaar. De maximale gevoeligheid bedraagt iso 25.600. Ook de Venus Engine voor de beeldverwerking is verbeterd op gebied van ruisreductie. Dat zou jpg-bestanden met minder ruis en meer detail moeten opleveren.

Panasonic GX7
De sensor in de Panasonic GX7 is een afgeleide van die uit de GH2, G5 en G6.

Filmfunctie

Panasonic-camera's staan bekend om hun uitstekende filmkwaliteit. De Panasonic GH3 blijft de koning op dat vlak, dankzij de mogelijkheid om met een bitrate van 72 Mbps te schieten. We merkten echter bij de Panasonic G6 al op dat de filmfunctie van deze camera weinig onder doet voor die van zijn grote broer. De GX7 deelt de specificaties van de G6: je filmt in 1080p met maximaal 60 bps, maar er is ook een 24p-stand voor de serieuze filmmaker. Filmen gaat in avchd-formaat met bitrate van 24 Mbps.

Panasonic GX1
Ten opzichte van voorganger GX1 is de Panasonic GX7 fors gegroeid. We hebben beide toestellen naast elkaar kunnen zetten en vasthouden, de GX7 voelt aanmerkelijk groter.

Stabilisatie in de behuizing

Bijzonder is de keuze van Panasonic om de GX7 uit te rusten met een gestabiliseerde sensor. Daar waar micro four thirds-partner Olympus al jarenlang inzet op stabilisatie in de behuizing, koos Panasonic tot op heden altijd voor optische stabilisatie in objectieven (Mega OIS).

Het is niet duidelijk of Panasonic vanaf heden al haar camera's gaat voorzien van incamera-stabilisatie, de voordelen van het systeem zijn duidelijk: elk objectief profiteert er van, ook oude manual focus-objectieven. Overigens maakt het sommige Olympus-objectieven interessanter dan de Panasonic-tegenhangers doordat deze goedkoper zijn door het ontbreken van OIS.

Over het stabilisatiesysteem van Panasonic kregen we nog niet veel duidelijkheid. We vermoeden dat het systeem niet zo geavanceerd is als Olympus' 5-axis-stabilisatie. Volgens Panasonic is het systeem echter net zo effectief als Mega OIS.

Panasonic GX7
Enkele weken voor de introductie hadden we een primeur met deze patenttekeningen van de GX7. Terugkijkend kunnen we concluderen dat de tekeningen exact overeenkomen.

Focus Peaking

Een andere toevoeging die het gebruik van handmatige objectieven gemakkelijker maakt is 'focus peaking', waarmee je eenvoudig kunt zien welk deel van je foto in focus is. Panasonic introduceerde de functie op de G6, maar bij de GX7 heb je meer instelmogelijkheden wat betreft kleur en intensiteit.

Panasonic GX7
De 'focus peaking' van de Panasonic GX7 vergeleken met die van Sony en Panasonic's eigen G6.

Autofocus

Op het gebied van autofocus belooft Panasonic een flinke vooruitgang ten opzichte van de GX1. We hebben nog maar heel kort met het toestel kunnen kennismaken, maar de eerste indruk is dat dit zeker klopt. Door 240 keer per seconde de sensor uit te lezen, kan de contrast-autofocus razendsnel zijn werk doen. 'Light Speed AF' noemt Panasonic dat en volgens de fabrikant werkt het sneller dan welke compacte systeemcamera dan ook. Zelfs dslr's met fasedetectie moeten in het stof bijten volgens Panasonic. Scherpstellen kan bovendien bij extreem weinig licht: vanaf -4EV volgens de specificaties.

Overigens blinkt de GX7 volgens zijn maker sowieso uit in snelheid. Al een halve seconden na het aanzetten van de camera kan de eerste foto gemaakt worden, de maximale burstsnelheid met behoud van volledige resolutie bedraagt 5 fps. Wil je ook tussentijdse scherpstelling, dan zakt de snelheid iets naar 4,2 fps. Ook is er een speciale modus, waarin je met de elektronische sluiter tot 40 fps kunt halen. De kortste sluitertijd bedraagt 1/8000s.

Wifi en NFC

Panasonic voorziet de GX7 van zowel wifi als nfc. Dat laatste gebruikt de camera om snel en automatisch een wifi-verbinding met een smartphone of tablet tot stand te bregen. Hiervoor moet dat apparaat wel voorzien van nfc, iPhone-bezitters vissen bijvoorbeeld nog achter het net. Met de wifi-functie kun je foto's mailen en delen via sociale media, ook kun je je smartphone of tablet gebruiken als viewfinder.

Panasonic GX7
Behalve in zwart is de GX7 ook leverbaar in zilver/zwart. 

Adviesprijzen

Grote vraag is natuurlijk: 'Wat gaat dit moois kosten?' Instappen kan voor net geen 1000 euro voor enkel de body. Met 14-42mm-kitobjectief kost de Panasonic GX7 1099,95 euro, voor 1199,95 euro krijg je de 20mm f/1.7 in plaats van de 14-42mm. 

afbeelding van jesse kraal
Door: Jesse Kraal

Jesse Kraal | Fotograaf

Jesse werkte drie jaar lang als redacteur bij DIGIFOTO Pro, naast zijn werkzaamheden als fotograaf. In de zomer van 2013 heeft hij zijn opleiding Fotografische vormgeving aan de Fotovakschool afgerond. Sinds mei 2014 is hij volledig voor de fotografie gegaan en werkt hij fulltime als zelfstandig ondernemer.

Voor meer informatie en foto's: www.jessekraal.nl

Twitter

Bekijk alle artikelen van Jesse

afbeelding van Jannes B

Crap, nu word het weer moeilijk gemaakt tussen het kiezen van een Olympus OM-D of deze... kijken wat de E-M6 gaat doen :)

afbeelding van eachat@hotmail.com

Jammer dat er niets in de review staat over het minimale iso. Mijn GF1 heeft een minimale iso van 100 en m'n GX1 van 160, en ja dat zie je. Raar dat de body groter is gemaakt. Een van de grote voordelen (grin) van M4/3 was de beperkte maat. Dat maakt het een fijne reispartner.

afbeelding van Julian

Toegevoegd aan het artikel: Het iso-bereik begint bij 200, maar er is ook een 'extended'-stand van 125 beschikbaar. De maximale gevoeligheid bedraagt iso 25.600.

afbeelding van Eachat

Dank je; 125 is beter dan 160, maar nog geen 50 helaas. Heeft iemand een idee waarom de minimum iso waardes zo hoog liggen?

afbeelding van roelj

Ik denk doordat de sensoren fysiek ook echt zoveel gevoeliger zijn. Lage ISO-waardes van 25 of 50 kom je al haast niet (meer) tegen, digitaal. En ISO 50 bijvoorbeeld voegt niks toe, er wordt bij de highlights gewoon 1 stop afgeknipt van het dynamisch bereik. Dus voor landschapsfotografie bij ISO 25 moet je nog bij film zijn, of een ND-filter gebruiken, als dat het effect heeft wat je zoekt.

afbeelding van Anonymous

Mijn D600 heeft gewoon ISO 50 hoor.. Voor zover ik weet heeft een 5Dmkii dat ook gewoon. Waarschijnlijk heeft het toch te maken met de sensor grootte?

afbeelding van roelj

Mijn camera's hebben ook ISO 50. De sensor van een camera heeft echter maar één echte lichtgevoeligheid of ISO-waarde, de fysieke gevoeligheid van de sensor. Die ligt tegenwoordig vaker rond ISO 200, voorheen rond 50 of 100. De hoge ISO's zijn een rekenkundig trucje van signaalversterking via inmiddels heel slimme processoren. En een lagere ISO dan de basis-gevoeligheid van de sensor is ook een rekenkundig trucje, waarbij je, zoals bij film wel het geval is, niets wint aan dynamisch bereik, alleen maar verliest.

afbeelding van Anonymous

Dat klopt, mijn base-iso van de D600 is 100. Van m'n D700 is dat 200. Ga je in dit geval onder deze waardes, dan verlies je met name contrast. Wellicht ook wat dynamisch bereik. Echter heb ik dit nooit getest.

afbeelding van Anonymous

En wanneer is dit moois te koop??

afbeelding van Julian

Dat is nog niet bekend helaas.

afbeelding van Dennis K.

amaj!!, zeer zeer interessant, dit beestje zou een perfecte vervanging zijn voor mijn GH2, aangezien hij toch wat aan de grote kant is voor zijn toepassing tegenwoordig.