Hands-on Preview: Leica SL (Typ 601) fullframe systeemcamera

Hands-on Preview: Leica SL (Typ 601) fullframe systeemcamera

Thomas Kouveld 7649
Leica introduceert de SL (Typ 601), een nieuwe systeemcamera met 24-megapixelsensor. De camera beschikt over een flinke 4,4-megapixel elektronische zoeker, 4K-filmfunctie en maximale snelheid van 11 fps. Bovendien claimt Leica 's werelds snelste autofocussysteem te bieden.

Op uitnodiging van importeur Transcontinenta konden we aanwezig zijn bij de feestelijke lancering van het Leica SL-systeem.

Het evenement, Das Wesentliche, was een tweedaagse viering van fotografie in het hoofdkwarier van Leica Camera in Wetzlar. Na de presentatie mochten we de camera even vasthouden en uitproberen.

Leica SL

Leica introduceert het SL-systeem als een nieuw tijdperk voor professionele fotografie. De aluminium behuizing van het nieuwe toestel heeft trekjes van zijn voorvader, de analoge LeicaFlex SL meegekregen.

24-megapixelsensor

De Leica SL is uitgerust met een 24-megapixel cmos-sensor. Tijdens Das Wesentliche wist Leica ons te vertellen dat de sensor in de basis gelijk is aan de sensor van de Leica Q. Wel is de sensor geoptimaliseerd.

Het iso-bereik van de sensor loopt van 50 tot 50.000, Leica belooft uitstekende ruisonderdrukking en prestaties bij weinig licht.

Erg uitgebreid konden we de nieuwe camera niet testen, maar de eerste resultaten zagen er veelbelovend uit.

Maestro II-beeldprocessor

Dankzij de Leica Maestro II-beeldprocessor kun je met een maximale snelheid van 11 fps fotograferen met behoud van autofocus. Fotografeer je in jpg, dan krijg je de buffer van 2 GB niet vol. Tijdens een reeksopname in 14-bit DNG zit de buffer na 36  beelden vol.

Daarnaast zorgt de beeldprocessor ervoor dat je in 4K-resolutie kunt filmen met 30 beelden per seconde. Het is ook mogelijk om te filmen in Cine4K met 24 beelden per seconde; film je in full hd-resolutie, dan kun je tot 120 beelden per seconde vastleggen.

Leica Eyeris zoeker

Was de Leica Q al voorzien van een flinke elektronische zoeker, het SL-systeem doet daar een schepje bovenop. De camera heeft een elektronische zoeker met 4,4 miljoen beeldpunten, een indrukwekkende resolutie.

In de praktijk werkt de zoeker zeer goed: er is vrijwel geen vertraging in het beeld en de grote resolutie zorgt voor een haarscherp beeld van je kader. Stel je handmatig scherp, dan kun je gebruikmaken van focus peaking.

Daarnaast beschikt de Leica SL over een 2,95-inch aanraakscherm met 1,04 miljoen beeldpunten.

SL-objectieven

De Leica SL heeft een L-vatting en wordt vergezeld door een drietal speciale SL-objectieven, maar kan ook gebruikmaken van andere Leica-objectieven. Wil je veel brandpuntsafstanden en een hoge lichtsterkte, dan kies je voor de Leica Vario Elmarit-SL 24-90mm f/2.8-4 Asph., een standaardzoom. Voor een hoger zoombereik wordt de lichsterke Leica APO-Vario-Elmarit SL 90-280mm f/2.8-4 uitgebracht.

Het assortiment wordt tot slot aangevuld met de Leica Summilux-SL 50mm f/1.4 Asph., de nieuwe referentiestandaard voor deze brandpuntsafstand, aldus Leica. De fabrikant wist ons ook te vertellen dat de SL-objectieven van zo'n hoge kwaliteit zijn, dat ze goed overweg kunnen met sensoren met meer megapixels.

Leica benadrukte daarnaast dat zowel M-, S- als R-objectieven via adapters gebruikt kunnen worden. De camera beschikt bovendien over lensprofielen, dus ook handmatige M-objectieven kun je zonder problemen gebruiken.

Prijs en beschikbaarheid

De Leica SL (Type 601) verschijnt in de tweede helft van november 2015 en krijgt een adviesprijs van 7015 euro mee. De Leica Vario Elmarit-SL 24-90mm f/2.8-4 Asph. verschijnt in diezelfde periode met een adviesprijs van 4375 euro. De andere objectieven komen later in 2016 op de markt, de prijzen hiervoor zijn nog niet bekend.

afbeelding van Thomas Kouveld

Thomas Kouveld | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Thomas

afbeelding van Pim Geerts

Kùnnen of Wìllen ze 't niet compact maken? ik mis een klein beetje 't punt van dit product, geloof ik. De prijs, suggereert een kwaliteit die stukken hoger ligt dat de Sony A7II met Zeiss glas, maar kan dat?

afbeelding van RHBoks

compact maken is geen issue er zijn al teveel camera's veels te compact, wat wel de vraag is: Wat biedt deze camera van € 11450 met objectief nou meer dan een Sony A serie + Zeiss, Schneider of Leica glas? En als 2e vraag hoe kan deze camera serieus genomen worden tegenover Nikon en Canon en MF camera's.

afbeelding van Anoniem

Je moet is weten hoeveel onderzoek er kan schuilen in het ontwikkelen van een dslr. Ik heb toevallige de kans om een kijkje te nemen in een andere tak van camera's maken en zie dan ook wel dat er veel tijd en geld wordt gestopt in het beeld verbeteren wat uit de camera komt.

afbeelding van Rhboks

16 bits dng zou een stap vooruit zijn géweest en een groter dynamisch bereik dan bijvoorbeeld nikon d801 of tenminste gelijkwaardig. Zelf heb ik nikon en hasselblad en bij de laatste zie je wat 16 bits verwerking doet tov nikon 14 bits . Leica had dezelfde technologie van de sl2 kunnen gebruiken.

afbeelding van Anoniem

De vraag is of het glas de 16bits wel aan kan. Ik heb begrepen dat glas een beperkende factor kan zijn op het bits verhaal.

afbeelding van Rhboks

Glas is geen beperking, 16 bits levert een dieper kleur palet op, je kan 14 bits raw wegschrijven naar tiff 16 bit maar raw 16 bit naar tiff 16 bit is net iets mooier, daarna kan je ongestraft veelvuldig je tiff bewerken zonder kwaliteitsverlies. Mijn objectieven van de hasselblad zijn 24 jaar oude distagon, sonnar types van Zeiss dus eigenlijk uit de prehistorie .

afbeelding van RHBoks

de camera is ongetwijveld zeer goed evenals het niet zo lichtsterke objectief (2.8-4.0 24-90mm) Het is wel een niche product en kan niet als serieus alternatief voor de Canon Ds of Nikon D4 (straks D5) worden aangemerkt. De prijsstelling is daarbij ook nog te hoog (zelfs voor profs) € 11450 voor de camera + 24-90. De vraag is wat bied de camera t.o.v. Sony A serie met Zeiss of Schneider Kreuznach of zelfs Leica -M objectieven meer ??? Zonder negatief te willen zijn lijkt me deze camera iets voor rijke amateurs die zich willen onderscheiden. Tekenend is dat Hasselblad de uitstap naar gepimpte Sony camera's is gestaakt en zich weer concentreert waar men goed in is, het maken van goede MF camera's. Leica zou dat ook moeten doen en zich concentreren in het maken van moderne M camera's dat is de kracht van Leica. Dat wil niet zeggen dat de Leica S2, SL, T en in het verleden de R slechte producten zijn of waren, maar producten die gewoonweg niet de weg van Leica zijn en dus in de marge blijven. Vreemd dus dat zo'n oud gerenomeerd bedrijf zulke rare uitstappen maakt in verleden en heden.

afbeelding van Rhboks

Dpreview heeft de camera aan de tand gevoeld, tenminste een preproductie set met de 24-90 objectief, belangrijkste bevindigen:

Over het algemeen goede imaging kwaliteit die hoger scoort ten opzichte van Canon, echter ver achterblijft bij de Nikon 750 en 810
Een direct vergelijk met Nikon 750 is eerlijk deze camera heeft ook een 24 mp ff maar haalt significant meer uit de sensor, uiteindelijk is de beeldkwaliteit van de camera het belangrijkste en dan mag je van deze Leica veel meer verwachten, tevens is de 24-90 geen partij voor de benchmark nikkor 24-70 en canon 24-70 ook de kwaliteit van de nieuwe 50mm 1.4 moet nog blijken tov de benchmark Carl Zeiss 55 1.4 otus. Al met al goede camera maar geen bijzondere hoogvlieger tov de gevestigde orde. Het zou gezien de kwaliteit en bijzonderheid een prijs kunnen hebben van 5000 euro inclusief objectief maar zeker geen 11000 of er moet nog heel veel verbeterd worden in de productie serie en Leica zal toch echt een beter objectief moeten produceren met name dus de geintrocuceerde 24-90 misschien de leica sl gebruiken met een nikon objectief 24-70 dat zou mogelijk een zeer goede combi zijn.

afbeelding van Anoniem

Hoe ging dat gezegde ook al weer? 'Amateurs care about the gear, pros care about the money, and the masters care about the light. Zie alhier de reacties.