Fujifilm: film, medicijnen, cosmetica en bier

Fujifilm-topman over Leica, Olympus, cosmetica en medicijnen,

Jesse Kraal 3472
In een interview heeft Fujifilm-topman Shigetaka Komori aangegeven nagedacht te hebben over een overname van Leica. Ook over een overname van Olympus is nagedacht. Verder vertelt hij over cosmetica en medicijnen tegen Alzheimer.

KomoriIn een interview met de Duitse krant Frankfurter Allgemeine heeft Fujifilm-topman Shigetaka Komori een aantal interessante uitspraken gedaan, onder andere over het overnamebeleid van zijn bedrijf. Zo stond een aantal jaren geleden Leica te koop en Fujifilm zou serieus over een overname hebben nagedacht.

Een overname van een bedrijf met een dergelijke reputatie en statuur is natuurlijk een verleidelijk aanbod, maar Fujifilm besliste anders. Fujifilm maakt alle componenten van haar camera's in eigen huis en heeft daarmee een heel andere strategie dan Leica, dat veel componenten inkoopt. In plaats daarvan heeft Fujifilm Leica juist het vuur aan de schenen gelegd met eerst de X100 en later de X10 en X-Pro1. Overigens blijkt Komori een fan van de X100, de topman heeft de camera met serienummer 1 voor persoonlijk gebruik.

Fujifilm MedicalOlympus

Een ander bedrijf dat Fujifilm wil(de) overnemen is Olympus. Het bedrijf gaat gebukt onder een boekhoudschandaal en heeft tevens sterk te lijden onder de sterke Yen. Vooral de medische tak van Olympus is interessant voor Fujifilm, dat in diezelfde markt ook actief is (zie bijvoorbeeld de machine voor mammografie links). Ondanks de grote problemen bij Olympus, werd een overname niet goedgekeurd door haar twee grootste investeerders. Overigens staat het bod van Fujifilm nog steeds, het eind april aangetreden bestuur van Olympus moet er nu over beslissen.

Cosmetica, medicijnen en bier

Fujifilm heeft slim gebruik gemaakt van de kennis die ze hebben opgedaan als fabrikant van fotorolletjes. Daar waar Kodak in een faillissement zit en Afga niet meer dan een schim van zichzelf is, gaat het met Fujifilm alleen maar beter. Hoe dat komt? Het Japanse bedrijf heeft de technologieën die nodig zijn voor het produceren van fotorolletjes ingezet in andere branches. Het bedrijf heeft een enorme know-how op chemisch gebied en benutte die kennis bijvoorbeeld voor een cosmetica-lijn. Ook aan twee medicijnen wordt gewerkt, waaronder een tegen de ziekte van Alzheimer. Van een andere toepassing van Fujifilm's technologie heb je hopelijk veel vaker plezier, ze ontwikkelden een poreus filter dat de thuistap mogelijk heeft gemaakt. Die Beertender in je keuken, had daar zonder Fujifilm wellicht helemaal niet gestaan.

Astalift
Onder de naam Astalift heeft Fujifilm een eigen cosmetica-lijn. 

Toekomst

Fujifilm zal overigens niet direct een farmaceutisch bedrijf worden, de kernactiviteit zal altijd de filmbusiness blijven volgens Komori. Maar door het slim toepassen van chemische kennis en de sterke focus op digitale fotografie is Fujifilm wel klaar voor de toekomst.

Fujifilm Film
Fujifilm zal volgens Komori altijd een filmbedrijf blijven, de daarin opgedane kennis kan echter voor vele branches gebruikt worden.

afbeelding van jesse kraal

Jesse Kraal | Fotograaf

Bekijk alle artikelen van Jesse

afbeelding van wim hendriks

Tja,deze mijnheer Komori kan het aardig verbloemen door te zeggen dat hij het liet lopen,(leica)cosmetica niet zijn hoogste tak van zijn bedrijf.Een slechte manager. Zoals iedereen weet is Leica de toonaangever voor lenzen.grote speler in de film industrie en daar zit het geld.Fuji heeft zijn Camera nog niet echt tussen de Broadcast bedrijven kunnen wringen, neen hun lenzen zijn wat middelmatig,de fotografen balen van hun X100 en er komt al weer een 200 en last bus not least,het beste aandeel wat nu te boek staat is.....een farmaceutisch bedrijf.
Deze mijnheer Komori zou het beste zijn mond kunnen houden,een reorganisatie in zijn bedrijf kunnen houden, en zijn bedrijf te koop aanbieden,ik denk dat het bedrijf als het zo doorgaat minimaal in slecht weer komt of failliet gaat.