Flickr: 'digi-sociaal' fotonetwerk

Raymond 677
Wie zijn foto's wil delen met anderen, kan deze natuurlijk op een eigen website plaatsen. Veel handiger is het om je foto's te uploaden naar een foto-deelsite, die speciaal voor dat doel is ingericht. Flickr is veruit de bekendste en waarschijnlijk ook de beste.

De webdienst, onderdeel van het Amerikaanse Yahoo!, is behoorlijk populair en groeit enorm snel: momenteel worden ongeveer 2 miljoen foto's per dag bijgeplaatst. Flickr is dan ook een echte 'community' van foto-enthousiastelingen. Niet voor niets, want met Flickr is veel meer mogelijk dan het simpelweg online publiceren van je foto's.

Delen met anderen
Zo kun je niet alleen foto's uploaden, maar ook op allerlei manieren en niveaus delen met anderen. Dat delen gaat zelfs zo ver dat je anderen commentaar, labels en zelfs 'mouse-over-teksten' kunt laten toevoegen aan details in foto's.
Ook heb je de mogelijkheid je foto's op allerlei manieren te publiceren. In je eigen weblog bijvoorbeeld, of in een rubriek van een onderwerp dat perfect aansluit op je foto. Alsof dat allemaal niet genoeg is, kun je ook rss-kanalen van je foto-uploads uitzetten. Zo kun je iedereen automatisch op de hoogte houden van je nieuwe foto-aanwinsten. Ook aan de mobiele fotograaf is gedacht: met Flickr kun je rechtstreek vanaf je mobiel foto's uploaden. De dienst beschikt over een interne e-maildienst voor Flickr-gebruikers.

Gratis of Pro-account
De dienst is gratis te gebruiken tot een maximum van 100 MB aan upload-verkeer per maand (voldoende voor honderden schermfoto's). Een 'pro'-account kost $ 24,95 per jaar en geeft je ongelimiteerde opslagmogelijkheden en maar liefst 2 GB aan upload-bandbreedte per maand.

Flickr laat zich gemakkelijk in gebruik nemen. Na het aanvragen van een gratis Yahoo!-account kun je direct beginnen met het uploaden van foto's. Op de volgende pagina helpen we je alvast op weg.

afbeelding van Raymond

Raymond Luijbregts | Manager contentmarketing

Raymond Luijbregts(32) was hoofdredacteur van Clipboard Publishing van 2005 tot 2014. Hij studeerde journalistiek aan de Fontys Hogeschool in Tilburg en begon op zijn 23e bij dit magazine. Na vele reviews van laptops, smartphones en verhalen over marktontwikkelingen, het web en (open source) software nam hij in 2008 het hoofdredactionele stokje over van Peter Kulche. Hij is tevens de mede-grondlegger en ex-hoofdredacteur van DIGIFOTO Pro.

Zijn interesses liggen bij het internet, social media, blogging, content marketing, SEO en technologie in het algemeen.

Twitter: @rluijbregts
Google+: plus.google.com/+RaymondLuijbregts
Web: 

Bekijk alle artikelen van Raymond