Middenin mei pakten we de trein naar Enschede. In onze tas zaten twee Canon 60D's, een statief met bijbehorende loodzware videokop, een objectieven-arsenaal en een flinke collectie geheugenkaartjes. We zouden twee zweterige dagen tussen machines door wurmen, medewerkers interviewen en het productieproces proberen te doorgronden.

Wereldwonder

Bij ons bezoek werd duidelijk wat een weg ze bij Impossible hebben afgelegd. In de voormalige Polaroid-fabriek, die in 2008 de deuren sloot, startte in 2009 een 'belachelijk' project. Bij nul moesten ze beginnen, vertelt André Bosman de directeur van de fabriek: 'Er waren alleen maar machines. We moesten zelf een recept bedenken voor direct-klaar film.' Dat dat lukte, wordt door velen nog steeds beschouwd als een soort achtste wereldwonder.

Nostalgie

Dwalend tussen de voorraden en de machines komen we Jos tegen. Tussen allerlei speciale tangetjes en tientallen Polaroid-camera's zit de camerareparateur. Hij doet dit werk al tientallen jaren en vertelt er graag over. Het interview met hem vindt je ook terug in de film. Eén van de meest fantastische quotes is van hem: 'In principe is alles wat we doen nostalgie.' Kijken dus.

Magazine

Het volledige verhaal van André Bosman en andere betrokkenen, samen met een volledige beschrijving van het ontstaan van Impossible en een fotoreportage gemaakt met de Fujifilm X100, lees je in de komende editie van DIGIFOTO Pro. Editie 2.2011 ligt eind juni in de kiosk.

Gebruikte apparatuur

De film is geschoten met twee Canon 60D's. Gebruikte objectieven zijn de Tamron 17-50mm f/2.8, Sigma 30mm f/1.4 en Canon 50mm f/1.4. Het geluid is afkomstig uit een Rode Videomic. Op ons statief schroefden we een Manfrotto MH055M8-Q5 kop (voor foto en video) met pan bar.