Fabulous Fictions

Julian 1157
Paolo Ventura en Jasper de Beijer, meesters van de narratieve, geënsceneerde fotografie, gebruiken hun camera niet op de traditionele wijze door de wereld om hen heen vast te leggen, maar om hun eigen verhalen te vertellen.

Zowel Paolo Ventura als Jasper de Beijer spelen in hun foto’s met wat echt is. Een foto verbeeldt immers wat er voor de lens is te zien; maar wat gebeurt er als dat niet de werkelijkheid is, maar een geconstrueerde versie daarvan? Geïnspireerd door het verleden creëren beide kunstenaars met aandacht voor detail en ongekend vakmanschap hun eigen universum. Met zelfgemaakte decors en rekwisieten die op zich al bijna kunstwerken zijn. Door deze verzonnen werelden vervolgens vanuit de juiste hoek te fotograferen, lijkt het bij Ventura alsof we werkelijk deel uitmaken van de scène, en weten we bij De Beijer eigenlijk niet meer wát we zien: een prent, een installatie, een andere wereld?

Paolo Ventura

Paolo Ventura (Milaan 1968) komt uit een kunstzinnig gezin en is van oorsprong modefotograaf. Zijn huidige foto’s verschillen misschien minder van zijn modewerk dan op het eerste gezicht lijkt: in beide gevallen gaat het om het (re)creëren van een wereld die niet echt bestaat. In Fabulous Fictions zijn twee series van hem te zien. Winter Stories (2008) vertelt het verhaal van een man die in de laatste momenten voor hij sterft, terugkijkt op zijn leven. Dat resulteert in theatrale foto’s die dezelfde magische, mysterieuze sfeer oproepen die ook de films van Fellini kenmerken. Ook in de serie War Souvenir (2005) verbeeldt de fotograaf niet een actiemoment zelf, maar de gebeurtenissen vlak daarvoor of erna.


Foto: Paolo Ventura - Winter Stories, 2008


Foto: Paolo Ventura - Winter Stories, 2008

Jasper de Beijer

Jasper de Beijer (Amsterdam 1973) doet vaak maanden over één foto. Minutieus en perfect gedetailleerd bouwt hij een scène op; in de serie The Riveted Kingdom (2008) laat hij het Victoriaanse Groot-Brittannië van de industriële revolutie herleven in een wereld van staaldraad en papier. De kunstenaar lijkt dezelfde bouwwoede te hebben als de architecten die het Crystal Palace, maar ook de arbeiderswijken uit de grond stampten. Van geheel andere aard is de serie Udongo (2009), die in Fabulous Fictions voor de allereerste keer voor het publiek is te zien. Tijdens een reis naar Ghana viel het De Beijer op dat Afrika in niets leek op het exotische, westerse beeld dat hij van foto’s en verhalen kende; het leven bleek er net zo banaal als thuis. In zijn atelier bouwde hij een jungledecor met levensgrote poppen die hij fotografeerde, waarbij hij niet als cultureel antropoloog te werk ging, maar ons een ander beeld van Afrika geeft, dat ondanks de constructie wellicht werkelijker is dan de foto’s die we er normaal van zien.


Foto: Jasper de Beijer - Udongo, 2009


Foto: Jasper de Beijer - Udongo, 2009