European Collodion Weekend op 4 en 5 mei

Julian 1571
Op 4 en 5 mei vindt voor de tweede keer het European Collodion Weekend plaats. Zo'n veertig collodionfotografen uit de gehele wereld tonen tijdens de dagen op 'Camping de Volmolen' in Riethoven hun vaardigheden. Toegang is gratis.

Tijdens het Collodion-weekend wordt gefotografeerd volgens de techniek van Fredrick Scott Archer uit 1851. Zowel met antieke camera's en 150 jaar oude objectieven, als met moderne camera's in formaten van 35mm tot glasplaten van 50 x 50 centimeter.

Internationale collodionfotografen van over de hele wereld zijn aanwezig, waaronder: Alexey Alexeev (Rusland), Gerald Figal(USA), Fabrice Pejout en Basile Debroeucq (Frankrijk), Arjan Went en Manon Navarro (Nederland), Borut Peterlin (Slovenië) en nog vele anderen. 

De Nederlandse collodionfotograaf Alex Timmermans organiseert het evenement en is uiteraard ook aanwezig. In DIGIFOTO Pro 3.2010 spraken we uitgebreid met Alex Timmermans over zijn werk en over collodionfotografie.

Wil je dit bijzondere antieke fotografische proces eens zelf van dichtbij meemaken? Dan ben je welkom op 4 en 5 mei op het evenement. Toegang is gratis.

Locatie: Camping De Volmolen, Volmolen 1 te Riethoven.
Info: www.collodion-art.blogspot.nl

Alex Timmermans

Meer over het proces:

De Engelse fotograaf Fredrick Scott Archer ontdekte het collodiumproces in 1851. Hij experimenteerde met collodium, in de hoop een drager te kunnen ontwikkelen die het mogelijk maakte een lichtgevoelige laag vast te kunnen houden op een glasplaat. Na veel experimenteren is het hem uiteindelijk gelukt. Het resultaat was verbluffend; de foto’s hadden een verschrikkelijk mooie detaillering en toonschaal. Met het proces zette hij de fotografiewereld op zijn kop. Ineens was men in staat om relatief snel foto’s te maken.

De collodionoplossing wordt over een glasplaat gegoten. Net voordat deze indroogt wordt de plaat voor circa drie minuten in een zilverbad gezet. Na deze drie minuten is de plaat lichtgevoelig en kan de foto gemaakt worden. Tijdens het gehele proces moet de plaat vochtig blijven. Vandaar dat dit procedé ook bekend staat onder de naam: 'wet plate photography'.

Gezien de iso-waarde zo rond de 1 á 2 ligt, zijn de belichtingstijden relatief lang. Voor een portret in goed daglicht heb je al snel 5 a 10 seconden nodig. Nadat de plaat belicht is, wordt deze met een ontwikkelvloeistof ontwikkeld, gespoeld, gefixeerd, wederom goed gespoeld en daarna voor de bescherming met een vloeibaar vernis overgoten. Over de hele wereld zijn er nu krap honderd fotografen die zich actief met dit procedé bezighouden.