Ed van der Elsken - Tokyo Symphony

Raymond 1652
Het Nederlands Fotomuseum en Paradox presenteren 'Tokyo Symphony', een nooit afgemaakte audiovisuele installatie van Ed van der Elsken. De installatie bestaat uit zo'n 1600 kleurendia's en korte geluids- en tekstfragmenten.

Ed van der Elsken (1925 - 1990) bezocht Japan in een periode van 30 jaar diverse malen. Hij voelde zich er thuis en was gefascineerd door de Japanse cultuur, een mengeling van traditionele waarden en gewoonten en invloeden van de westerse kapitalistische levenswijze.  Hij fotografeerde vanuit zijn persoonlijke intuïtie, veelal op straat, op zoek naar mensen die hem intrigeerden.

Als hommage aan de stad die hij liefhad en de cultuur die hem in de armen had gesloten werkte Van der Elsken gedurende de laatste periode van zijn leven aan een audiovisuele presentatie. Deze moest zijn ervaringen met het spektakel van de megapolis Tokio overbrengen op de toeschouwer. Door zijn vroege overlijden heeft hij deze presentatie echter nooit kunnen realiseren. Slechts stapels dia’s en wat handgeschreven notities leken te getuigen van zijn droom. Te weinig om iets – hoe speculatief ook- mee te kunnen beginnen.

Totdat researcher Frank Ortmanns in 2006 in Van der Elskens persoonlijke archief de geluidsopnamen voor het project terugvond. Het werd de aanleiding voor het alsnog realiseren van dit bijzondere werk in samenwerking met Paradox en het Nederlands Fotomuseum, beheerder van het archief van Van der Elsken. Voor de realisering van de installatie - gebaseerd op hedendaagse inzichten over Ed van der Elskens werk - werd gekozen voor gebruikmaking van eigentijdse (digitale) projectietechnieken.

Geluidskunstenaar Mark Glynne ‘componeerde’ een ‘soundscape’ uit origineel en nieuw materiaal, Jeroen de Vries ontwierp een ruimtelijke vorm voor de drieschermsinstallatie die tevens teksten en notities toont. Curator Frank Ortmanns tekende voor de montage.


Tokio 1986
Foto: Ed van der Elsken
Nederlands Fotomuseum


uit Tokyo Symphony 1986
foto: Ed van der Elsken
Nederlands Fotomuseum

afbeelding van Raymond

Raymond Luijbregts | Manager contentmarketing

Raymond Luijbregts(32) was hoofdredacteur van Clipboard Publishing van 2005 tot 2014. Hij studeerde journalistiek aan de Fontys Hogeschool in Tilburg en begon op zijn 23e bij dit magazine. Na vele reviews van laptops, smartphones en verhalen over marktontwikkelingen, het web en (open source) software nam hij in 2008 het hoofdredactionele stokje over van Peter Kulche. Hij is tevens de mede-grondlegger en ex-hoofdredacteur van DIGIFOTO Pro.

Zijn interesses liggen bij het internet, social media, blogging, content marketing, SEO en technologie in het algemeen.

Twitter: @rluijbregts
Google+: plus.google.com/+RaymondLuijbregts
Web: 

Bekijk alle artikelen van Raymond