Tips van de pro

Dit is hoe een professional een zonsverduistering vastlegt

Mark IJsendoorn 365
De totale zonsverduistering in de VS afgelopen week was een mooie kans voor fotografen om een bijzondere kosmische gebeurtenis vast te leggen. Deze fotograaf legde de gebeurtenis vast, en legt uit welke apparatuur hij gebruikte.

In Nederland zullen we in ons leven geen totale verduistering meer zien. Maar stel dat je er voor wilt reizen, bijvoorbeeld naar Spanje in 2026, dan kun je van Daniel Dean leren hoe je dit fenomeen op een professionele manier vastlegt. Toen Dean erachter kwam dat hij de kans kreeg om een volledige zonsverduistering vast te leggen, begon hij meteen met de voorbereiding. Deze prachtige time-lapse video en een flink aantal wonderlijke foto’s zijn het resultaat. Dean legde aan Fstoppers uit hoe hij de beelden heeft vastgelegd.

Voorbereiding

Om de zonsverduistering perfect vast te leggen moest Dean zijn opstelling testen. Dat deed hij door in de maanden voor de gebeurtenis de zon in beeld te brengen om te zien hoe hij gedurende de uren van de verduistering zou bewegen. Hij gebruikte een Canon C300 Mark II met een Super 35 crop-sensor. Met een brandpuntsafstand van 200mm kreeg hij een field-of-view van 300mm. Hij probeerde verschillende instellingen zodat hij goed wist welke hij op de dag van de zonsverduistering zou gebruiken.

Uitvoering

Om een goede time-lapse te maken en de verduistering in zijn geheel vast te leggen, liet Dean zijn Canon beelden schieten met een frame per seconde en tegelijkertijd een 4k ProRes HQ 29.97-signaal naar zijn Shogun Inferno sturen. Zo had hij meer opties bij de nabewerking.

Hij begon een uur voor de verduistering met opnemen. De wolken waren door het zonnefilter erg donker. Om schade aan zijn lens te voorkomen schoot hij met een apertuur van 4.5 en een ISO-waarde van 2000. Naast zijn C300 stelde Dean ook een C100 mark II op om een breder beeld te schieten van de verduistering, met een Canon EF 14mm f/2.8L II USM groothoeklens. Daarnaast stelde hij nog een Canon 5D Mark IV op met een Canon EF 70-200mm-lens om foto’s te maken. Tijdens de volledige verduistering nam hij het filter van de C300 en nam hij foto’s met de 5D.

Nabewerking

In Final Cut Pro X begon Dean met de beelden van de C300 om een timelapse te maken, om bij de volledige verduistering over te schakelen naar de real-time beelden. Aan het einde van de video zie je time-lapse beelden van de verduistering die zijn gemaakt met de C100.

afbeelding van Mark IJsendoorn

Mark IJsendoorn | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Mark