De Cornelia Maersk - Marcel van Eeden

Julian 1577
Het gebied van Maasvlakte 2, de landaanwinning waarmee de haven van Rotterdam vergroot wordt, heeft vrijwel geen geschiedenis. Beeldend kunstenaar Marcel van Eeden (1965) geeft Maasvlakte 2 zijn eigen legende in een getekend fotoverhaal.

Van Eedens nieuwe werk heeft als uitgangspunt de ondergang van het schip De Cornelia Maersk in 1942 in de Noordzee ter plaatse van Maasvlakte 2. Van Eeden creëert een beeldverhaal gebaseerd op foto’s uit archieven van onder andere de rederij in Kopenhagen. Een grimmig zwart-wit getekende legende die feiten met fictie en fotografie met tekenkunst vermengt.

Feiten en fictie

Marcel van Eeden staat internationaal bekend om zijn verhalende series tekeningen en schilderijen die zijn gebaseerd op foto’s genomen vóór zijn geboortejaar. Een groot deel van zijn werk bestaat uit beeldverhalen waarin Van Eeden historische feiten mengt met fictie. Dezelfde personages keren steeds terug in wisselende omstandigheden. De beeldverhalen zijn daardoor zowel op zichzelf te ‘lezen’ als als onderdeel van zijn totale oeuvre. Van Eeden tekent in een zeer herkenbare, wat grimmige zwart-wit stijl.


Foto © Marcel van Eeden

Marcel van Eeden: “Het gebied van Maasvlakte 2 heeft vrijwel geen geschiedenis, het is als een onbeschreven blad. Dat geeft het voor mij een extra dimensie. Ik neem het tot zinken brengen van de Cornelia Maersk in 1942 als uitgangspunt van een verhaal en geef het gebied als het ware zijn eigen historie of legende.”  De kunstenaar heeft de afgelopen maanden historisch onderzoek gedaan en onder andere foto’s van de Cornelia Maersk gevonden op het hoofdkantoor van de rederij in Kopenhagen. Doordat Marcel van Eeden bij elke nieuwe serie tekeningen vooraf grondig veldwerk doet, is voor de kijker niet duidelijk waar de feiten ophouden en de fictie begint. Marcel van Eeden is internationaal bekend en exposeerde in tal van musea en galeries in Europa en Noord-Amerika.

Publicatie

Van de serie verschijnt een gelijknamige publicatie. Van Eeden maakt de serie in opdracht van het Havenbedrijf Rotterdam, het Nederlands Fotomuseum en SKOR (Stichting Kunst en Openbare Ruimte).

Foto © Marcel van Eeden