Column: Dertien

Raymond 513
Ik heb altijd iets met beurzen gehad. Als klein kind al. Ik weet nog goed dat ik in mijn jonge jaren als een soort kruising tussen een soort padvinder en selfmade computernerd regelmatig te vinden was op computerkoopjesbeurzen.

Raymond Luijbregts

Hoofdredacteur
DIGIFOTO Pro

Om de buit binnen te halen moest ik me nog wel eerst een weg zien te banen tussen alle vage, rokerige types vol goud en tatoegaes met wie ik daar mijn koortsachtige passie voor goedkope pc-onderdelen moest delen. Op een gemiddelde kermis zouden ze niet misstaan. Kampsjaken, noemde ik ze. En zo noem ik ze nog steeds, want dat zijn het. Misschien niet allemaal in de letterlijke zin van het woord, maar iedereen weet wat ik bedoel.

Maar dat deerde allemaal niet; ik voelde me als een vis in het water tussen alle goedkope videokaarten, dito RAM-chips en processoren.

Over een paar dagen mag ik weer beurslucht opsnuiven. Natuurlijk is het deze keer anders. De Photokina is geen pc-discountfestijn. De smoeze­lige mannetjes van de goede oude koopjesbeurs zijn daar vervangen door Product Managers, showbabes in latex pakjes, fotografieliefhebbers en fotografen. De restpartijen geheugenchips vervangen door pre-productiemodellen van 's werelds nieuwste spiegelreflexcamera's. De beursoppervlakte verzoveelvoudigd.

"De smoeze­lige mannetjes van de goede oude koopjesbeurs zijn daar vervangen door Product Managers, showbabes in latex pakjes, fotografieliefhebbers en fotografen."

Mijn rol is ook anders. In plaats van koortsachtig onderdelen 'scoren', zal ik er nieuws verslaan. Camera's uitproberen. Contacten leggen. Ook mijn instrumentarium is anders. De schroevendraaier van m'n pa is vervangen door een laptop met breedbandmodem, de gele prijslijsten door een Canon 400D en m'n jeugdige C&A-kloffie voor een DIGIFOTO Pro-polo.

Eigenlijk is er geen enkele overeenkomst tussen de Photokina en de eerder in dit verhaal geschetste compuerkoopjeskermis. Dat maakt niet uit; die analogie bedenk ik zelf wel. In mijn fantasie ben ik straks weer dertien. Heel even dan.

afbeelding van Raymond

Raymond Luijbregts | Manager contentmarketing

Raymond Luijbregts(32) was hoofdredacteur van Clipboard Publishing van 2005 tot 2014. Hij studeerde journalistiek aan de Fontys Hogeschool in Tilburg en begon op zijn 23e bij dit magazine. Na vele reviews van laptops, smartphones en verhalen over marktontwikkelingen, het web en (open source) software nam hij in 2008 het hoofdredactionele stokje over van Peter Kulche. Hij is tevens de mede-grondlegger en ex-hoofdredacteur van DIGIFOTO Pro.

Zijn interesses liggen bij het internet, social media, blogging, content marketing, SEO en technologie in het algemeen.

Twitter: @rluijbregts
Google+: plus.google.com/+RaymondLuijbregts
Web: 

Bekijk alle artikelen van Raymond