CIPA lobbiet voor Europese bezoekers op Japanse CP+

vincentmahadew 1049
Tijdens de Photokina poogt de Camera & Imaging Products Association (CIPA) de Europese interesse voor de CP+-fotobeurs aan te wakkeren. Volgend jaar wordt voor de derde keer het Japanse equivalent van de Photokina gehouden. Bij de vorige editie verschenen slechts 65 Europeanen.

De Japanse Camera Imaging Association is in 1954 opgericht. De JCIPA was een samenwerkingsverband tussen Japanse camerafabrikanten. Samen streden multinationals zoals Nikon, Panasonic, Canon en Fujifilm voor hetzelfde doel: betere faciliteiten voor de ontwikkeling van camera’s. In 2002 ging de JCIPA verder onder een nieuwe vlag: de CIPA.

Standaarden

Het takenpakket van de CIPA is sindsdien ook uitgebreid. Nog steeds strijdend voor betere faciliteiten (nu vooral voor digitale camera’s), maar nu ook met een databank van gegevens. De CIPA houdt nauwkeurig bij hoeveel camera’s worden verscheept, waar ze belanden en bij wie ze belanden. Daarnaast maakt de CIPA hard voor technologische standaarden.

Een resultaat van de CIPA is de globale invoering van de USB-aansluiting op digitale camera’s. Het makkelijk overzetten van foto’s naar een computer of printer komt mede uit de koker van de CIPA. Momenteel werken de Japanse merken bovendien samen aan een standaard voor cloud printing. Je foto’s zijn dan vanuit de cloud direct te printen.


Ook op de CP+-beurs worden nieuwe producten gelanceerd

Weinig Europeanen

Vooralsnog is de CIPA een samenwerking tussen Japanse camerafabrikanten. Daar wil de organisatie verandering in brengen. De CIPA wil meer een internationale uitstraling krijgen en daarom lobbyen ze op de Photokina. Met als doel: meer Europese bezoekers naar de Japanse beurs CP+ halen.

Momenteel zijn van de 70.000 bezoekers op de CP+ slechts 750 afkomstig buiten Japan. Een kleine 65 bezoekers komen vanuit Europa. Voorlopig nog veel te weinig voor een beurs die zich wil meten met de Photokina.