BREDAPHOTO-blog: The making of blow-ups

Redactie 1608
Walter van de Calseyde houdt voor DIGIFOTO Pro een blog bij over BREDAPHOTO. Deze keer iets over de technische voorbereiding van het internationale fotofestival: hoe blaas je een digitaal bestand extra large op?

Optimaal toegankelijk

Jaren geleden werd hij getriggerd door een buitenexpositie van de Franse milieufotograaf Yann Arthus Bertrand. “Dat was een van de eersten die bewust meer mensen wilde confronteren met de milieuproblemen overal ter wereld. Door buiten te exposeren vergrootte hij enorm zijn doelgroep die al gewoon was foto’s te bekijken in musea en galeries. Zoiets moest in Breda ook gaan gebeuren, vond ik. Zo veel mogelijk mensen proberen te interesseren voor wat er in de wereld omgaat.”

Ik heb zelf die expositie van Bertrand mogen aanschouwen in Praag. Zonder meer ‘impressing’. Vooral omdat het ook technisch qua afwerking perfect oogde. Reinout merkt op dat vooral dát aspect doorslaggevend was voor de organisatoren van BREDAPHOTO om het zelf ook aan te durven, en zelfs op een nog veel groter formaat. “Je moet het proces om de blow ups te maken heel goed begeleiden en extreem kritisch zijn.”


BREDAPHOTO in Parijs

Niet elke opname is namelijk geschikt om op te blazen. Zowel qua scherpte en resolutie als qua beeld. Martin Parr was aanvankelijk heel huiverig om zijn werk buiten te exposeren, herinnert Van den Bergh zich. “We moesten van Magnum zelfs foto’s opsturen van de vernietiging achteraf van zijn uitvergrote serie. Maar toen hij zelf kwam kijken in Breda, was hij zo onder de indruk dat deze serie van BREDAPHOTO nog maanden in de Tuilerieën in Parijs is geëxposeerd. Daarmee zijn we bevestigd in onze professionele aanpak.”

Dit jaar komen er in het Chassé Park stellages met werk van 11 fotografen die samen het verhaal vertellen dat het ‘Tilt-gevoel’ opwekt. Daaromheen worden fotoseries van 15 andere fotografen getoond.


Achtertuin

Ik loop met Reinout naar zijn achtertuin, waar hij een proefopstelling heeft staan van een fotostellage. “We printen de foto’s, die supergoed gecontroleerd zijn door Felix Bisschoff van Pixelink, deze keer op een ander materiaal. Ik zet dat een paar weken buiten om te kijken hoe het zich qua afdruk en bevestiging houdt in zon en regen. We printen ze met een in Europa unieke HP-printer rechtstreeks op dibond. Goed colourmanagement en gekalibreerde beeldschermen zijn daarbij natuurlijk essentieel.”


Ik kan je alvast verzekeren: het ziet er weer top uit. Be there!

afbeelding van Redactie
Door: DIGIFOTO Pro

DIGIFOTO Pro | Redactie

Bekijk alle artikelen van DIGIFOTO