BredaPhoto-blog: Projectfotografen
Eerder schreven we over het vele jonge talent bij BredaPhoto. Veel van hen ontmoetten wij via ons academieproject, waarbinnen zij meer dan een jaar werkten aan projecten rond het festivalthema. Maar ook de fotografen Jeroen (Robert) Kramer, Carel van Hees en Willem Poelstra spraken wij al in een vroeg stadium. Speciaal voor BredaPhoto maakten zij projecten binnen het festivalthema 'homo empathicus'.
Café Eerste Klas
'Vorig jaar ontmoette ik bij de uitreiking van de Dutch Doc Award in Amsterdam één van de curatoren', memoreert Jeroen Kramer aan de telefoon vanuit zijn woonplaats Beirut. 'Toen ik later weer in Nederland was, besloot ik hem te bellen'. Toevallig zat curator Geert van Eyck toen net in de trein. 'Op Amsterdam Centraal sprong hij eruit en hebben we één à twee uur zitten praten in Café Eerste Klas op het station', vervolgt Kramer. 'Het was een heel leuk gesprek, ik was toen al bezig mijn aandacht te verleggen van oorlogsjournalistiek naar de schoonheid en poëzie in het alledaagse leven in Beirut'. Het werk van Jeroen Kramer is te zien op de buitententoonstelling in het Chassé Park.
Foto © Jeroen Kramer
Persoonlijk verhaal
Ook Willem Poelstra liep de curatoren lang voor het begin van het festival tegen het lijf. 'Ik vertelde dat mijn vader overleden was en dat ik iets wilde doen met de documenten die hij mij had nagelaten', vertelt Poelstra. Uit die documenten werd een verleden duidelijk waarvan hij maar weinig weet had. Zijn moeder was joods, zijn vader had tijdens de oorlog vrijwillig in Berlijn gewerkt. 'Twee maanden later belden ze mij op, of ik nog bezig was'. En dat was Poelstra. 'Ik wilde dit persoonlijke verhaal naar de actualiteit vertalen en BredaPhoto wilde iets met empathie doen'. Dat sloot mooi op elkaar aan. Te zien op onze buitententoonstelling in het Chassé Park.
Foto © Willem Poelstra
Bindmiddel
In het werk van Carel van Hees staan intermenselijke relaties vaak centraal. Daarom nodigden wij ook hem uit. Hij maakte de schitterende korte film 'De Zingende Man' die draait in Galerie Ecker. 'Ik wilde al langer iets doen met Johan Daams, de krantenverkoper uit de film', vertelt Van Hees. 'Ik ken hem al meer dan twintig jaar.' BredaPhoto bood daarvoor een uitgelezen kans. 'Het thema rond de empathische mens is erg actueel', aldis Van Hees. 'Het zijn toch wel barre en onzekere tijden, empathie is dan het juiste middel om mensen met elkaar te verbinden.'
Foto © Carel van Hees