Een week voor de opening van BredaPhoto 2012 liepen we in het Breda’s Museum de jonge Luikse fotografe Lara Gasparotto tegen het lijf. De tweeëntwintigjarige ontwierp daar de muur die in dat museum voor haar is gereserveerd. Of, ontwerpen; componeren noemde ze het zelf. Staande op een ladder overzag Gasparotto de chaos die zij onder zich had gecreëerd, al luisterende naar zachte muziek die uit haar laptop klonk. “Het is ingewikkeld”, zei ze wat afwezig. En op de vraag hoeveel foto’s er op de grond lagen:  'geen idee, honderd of zo?'

Gasparotto

Herkenbaar

Het werk van Gasparotto is herkenbaar, van nu. Dagelijks worden wij op sociale media via foto’s meegezogen in het leven van mensen – de buurman op een feestje, kiekjes van familie, vrienden, etc.

De buurman doet dat via Facebook, Gasparotto in omvangrijke en ogenschijnlijk ondoordachte reeksen die zij in musea ophangt, maar evengoed verspreid via een sociaal medium als Tumblr.

Laura Gasparotto
Foto © Lara Gasparotto

Mee op reis

Waar de buurman ons het idee geeft dat wij via zijn beelden kennis kunnen maken met zijn leven, daar neemt Gasparotto de kijker mee op haar treinreizen of introduceert zij ons bij haar eigen vriendengroep die ouder wordt maar verbonden blijft.

Goed ordenen

Terugdenkend aan wat we op Facebook voorbij zien komen, is er toch ook een verschil. Gasparotto is, niet onbelangrijk, namelijk ook een erg goede fotograaf die de grote hoeveelheid foto’s die zij maakt niet argeloos op het web gooit. 'Het is een compositie met kleuren', legt Gasparotto ons uit, 'als de kleuren goed geordend zijn, kun je het geheel bekijken en je tegelijkertijd op één foto concentreren'.

Foto: Lara Gasparotto
Foto © Lara Gasparotto

Bomvolle muur

En inderdaad, een dag na onze ontmoeting is de berg foto’s stevig uitgedund en omgetoverd in een bomvolle muur waar de kijker zich een weg doorheen mag banen. Met foto’s in blauwtinten hier en rode kleuren daar. Nostalgisch zwart-wit naast een lelijke kat met ogen die oplichten door de flits van de camera. Kleine foto’s tegenover grote formaten die op de drukke muur een welkom rustpunt vormen. Gasparotto schept orde in de chaos.'