BredaPhoto-blog: De foto als manifest

Julian Huijbregts 3110
Het thema van BredaPhoto 2012 is 'homo empathicus', of de maatschappelijk betrokken en inlevende mens. Klinkt belerend. Is het niet. In deze BredaPhoto-blog klimt de organisatie op de barricade.

'In het Breda’s Museum hangen een aantal erg maatschappelijk geëngageerde fotoseries. Dat past goed bij het thema. De serie 'Act' van Denis Darzacq vinden wij één van de hoogtepunten van het festival. Darzacq vroeg mensen met een fysieke of psychische beperking zich voor zijn camera vrij te uiten. Onbelemmerd door wat de maatschappij van hen denkt of wat mensen van hen verwachten.'

Manifest

'Vorig jaar, tijdens de fotobeurs Paris Photo, liepen wij Darzacq tegen het lijf. We kenden hem van BredaPhoto 2010, toen zijn foto’s in de buitententoonstelling te zien waren. In Parijs liet hij nieuw werk zien waarvan wij onder de indruk waren. We wilden deze foto’s graag intiem, en dus op klein formaat, in het museum tonen. Zijn foto’s hadden echter een groot formaat. Voor BredaPhoto verkleinde hij ze. 'Voortaan houd ik ze groot', zei hij toen hij vorige week in Breda was, 'elk van deze foto’s is een manifest!'

Dennis Darzacq
Foto © Dennis Darzacq

Verborgen leed

'In het museum hangt meer werk over menselijk leed. Een hommagetentoonstelling rond Peter Martens (1937 – 1992), bijvoorbeeld, die de wereld rondreisde om het verborgen leed van daklozen, kinderen en zieken te fotograferen. Tijdens BredaPhoto werd het boek 'American Testimony' twintig jaar na zijn dood alsnog gepresenteerd.'

'Fotograaf Carel van Hees (vriend van Peter Martens en met eigen werk vertegenwoordigd op BredaPhoto) werkte mee aan de uitgave van het boek. Toen hij dit voor BredaPhoto voorstelde, waren wij direct geïnteresseerd.'

Foto: Peter Martens
Foto © Peter Martens

Leed in beeld

'Het duo Broomberg & Chanarin stelt zich de vraag hoe dat menselijk lijden eigenlijk in beeld kan worden gebracht. In de serie 'Afterlife' zien we de executie van elf Iraanse Koerden in de jaren zeventig. Maar in feite zien we weinig, want zowel de slachtoffers als de daders zijn verwijderd uit de omgeving waarin de executie plaatsvond. Zien wij zo het lijden van een groep Koerden ver weg en lang geleden, of menselijk leed waarbij tijd en ruimte van ondergeschikt belang zijn?'

Broomberg
Foto © Broomberg & Chanarin

Lezing

'Nog meer betrokken fotografen bij BredaPhoto zien? Kom dan op zondag 14 oktober naar de lezing van Chris de Bode in het Breda’s Museum. De Bode vertelt over zijn serie Exodus (te zien in MOTI), die hij maakte op de grens van Libië en Tunesië, de laatste lezing van BredaPhoto 2012.'