Boekrecensie: Scott Kelby over digitale fotografie (dl.2)

Raymond 604
"Heb je schoon genoeg van middelmatige foto's? Dan is dit het boek voor jou!". De kreet op de achterzijde van Scott Kelby's tweede fotografische trucendoos in boekvorm belooft veel goeds. Dé bestseller-auteur van de fotografieboeken laat in ieder geval weinig aan de fantasie over.

Titel: Scott Kelby over digitale fotografie (deel 2)
Auteur: Scott Kelby
Uitgeverij: Pearson Education
Pagina's: 192 (paperback)
ISBN: 9789043016131
Prijs: € 19,95

“De meeste mensen die iemand op de foto zetten, houden teveel ruimte boven het hoofd van de gefotografeerde persoon. Het is een klassieke fout die veel amateurs maken, maar gelukkig is hij eenvoudig op te lossen. Doe het gewoon niet.”

Scott Kelby is al jarenlang de best verkopende auteur van boeken over fotografie. De reden? Zijn heldere, directe taal, concrete adviezen en afschuw van vakjargon en hautain taalgebruik. Ook dit boek leest als een trein.

Zonder poespas
Dit boek laat zich lezen als een uitgebreide verzameling tips en 'fotografische trucs en geheimen'. De adviezen zijn direct en zonder poespas. Wil je een uitgebalanceerd flitslicht in de kerk? Kies een ISO-waarde 800, sluitertijd van 1/60 seconde en stel het diafragma in op F5.6 of lager. Veel concreter kan natuurlijk niet en dat is tevens het nadeel van een boek als dit. Verwacht niet dat een degelijk onderbouwde kennis van fotografie ontwikkelt. Daarvoor omzeilt Kelby – bewust - teveel de theoretische achtergronden van hetgeen hij adviseert.

Fotografische recepten
Nadeel van de opzet is dat het boek – hoewel praktisch zeker goed bruikbaar – blijft steken in zijn eigen opzet: het is niets meer en niets minder dan een verzameling tips. Toch bevat het tal van 'recepten' om in concrete situaties tot betere resultaten te komen. Het ultieme voorbeeld daarvan is het hoofdstuk 'Fotografische recepten'. Kelby toont een typische foto en geeft daarbij de concrete stappen, instellingen en aandachtspunten om tot een dergelijk resultaat te komen.

Zijn interpretatie van de werkelijkheid en visie op fotografie is soms weinig onderbouwd en laat nauwelijks  ruimte over voor een afwijkende mening of andere werkwijze. Dat leverde hem veel fans op, maar ook een behoorlijke hoeveelheid tegenstanders. Dit boek leest vooral voor de beginnende fotograaf heerlijk, maar zijn dwingende taal stuit bij gevorderden wellicht op wat gefronste wenkbrauwen. Toch zal deze uitgave voor velen een uitkomst zijn om snel tot betere resultaten te komen.

Dit boek is verkrijgbaar via de website van Pearson Education

afbeelding van Raymond

Raymond Luijbregts | Manager contentmarketing

Raymond Luijbregts(32) was hoofdredacteur van Clipboard Publishing van 2005 tot 2014. Hij studeerde journalistiek aan de Fontys Hogeschool in Tilburg en begon op zijn 23e bij dit magazine. Na vele reviews van laptops, smartphones en verhalen over marktontwikkelingen, het web en (open source) software nam hij in 2008 het hoofdredactionele stokje over van Peter Kulche. Hij is tevens de mede-grondlegger en ex-hoofdredacteur van DIGIFOTO Pro.

Zijn interesses liggen bij het internet, social media, blogging, content marketing, SEO en technologie in het algemeen.

Twitter: @rluijbregts
Google+: plus.google.com/+RaymondLuijbregts