Boekrecensie: Photoshop Down & Dirty Tricks

Raymond 809
Hij heeft evenzoveel vrienden als vijanden. Daar zal deze uitgave weinig aan veranderen. Sterker nog, Scott Kelby's Photoshop-truckendoos in boekvorm 'Photoshop Down&Dirty Tricks' does the trick, maar wel op zijn typische, unieke maniertje.
Specificaties

Titel: Photoshop Down & Dirty Tricks
Auteur: Scott Kelby
Uitgeverij: Pearson Education
Pagina's: 320, paperback
ISBN: 9043015202
Prijs: € 34,95

Dit boek staat van begin tot eind vol met dingen die het er laten uitzien alsof je echt veel moeite hebt gedaan. Alsof je een week bezig bent geweest om dat effect te bereiken..”.

Scott Kelby is in zijn inleiding in ieder geval zelf overtuigd van het nut van zijn pennenvrucht. Hij heeft het doel in ieder geval aardig omschreven: het aanbieden van een verzameling 'kant-en-klare' manieren om een willekeurig aantal veelgebruikte Photoshop-effecten uit de doeken te doen. Volgens Kelby zelf de trucjes die je overal in de media, op bijvoorbeeld filmposters en in tijdschriften tegenkomt.

De aanpak is bekend. Geen theoretische achtergronden, kunstzinnige uitleg of een gedegen cursus van basistechnieken. Gewoon klik hier, gooi dat filter eroverheen, verander de dekking naar zoveel procent en binnen no time is kees klaar. De stappenplannen zijn qua helderheid onovertroffen; ook als je geen greintje verstand hebt van Photoshop, kun je dankzij het no nonsense taalgebruik en de heldere screenshots de workshops gemakkelijk volgen.

Niet altijd hoogstaand
De effecten zijn niet altijd hoogstaand, maar inderdaad vrij gangbaar. Er zitten wel degelijk een aantal fraaie en zeer bruikbare tussen en de eenvoud waarmee je dergelijke effecten kunt bereiken is in sommige gevallen een eye opener. De effecten zijn zeer veelzijdig, net als de kwaliteit ervan. Van het toevoegen van fraaie grunge-effecten aan tekst tot het maken van spuuglelijke 'olieverfschilderijen'. Een aparte vermelding verdient het laatste hoofdstuk, waarin Scott Kelby een aantal zeer bruikbare,  in advertenties veelgebruikte effecten behandeld, zoals het maken van een productachtergrond of het creëren van fraaie spiegelreflecties van producten.

Kun je tegen de mateloos flauwe humor (“Hoeveel vingers steek ik op? Drie. Nee, vier.”) en het bij tijd en wijle zelfingenomen toontje, dan biedt Photoshop Down & Dirty Tricks je een handvol bruikbare effecten. Al doende leer je daarnaast een klein beetje van de geheimen van Photoshop kennen. Let wel, een klein beetje.

Dit boek is verkrijgbaar via de website van de uitgeverij.

 

 

Inhoudsopgave

1: 1-Uurfotoservice
Fotografische effecten, deel 1

2: Fotofinish
Fotografische effecten, deel 2

3: Jaloers type
Coole teksteffecten

4: De trukendoos
Meer sluwe & uitgekookte trucjes

5: Ik wil wat lekkers
Oogstrelende Photoshop-snoepjes

6: Laat het geld maar rollen
Portfolio-effecten

7: Speciale teams
Speciale effecten van Photoshop

8: Creatief adverteren
Advertentie-effecten

 


afbeelding van Raymond

Raymond Luijbregts | Manager contentmarketing

Raymond Luijbregts(32) was hoofdredacteur van Clipboard Publishing van 2005 tot 2014. Hij studeerde journalistiek aan de Fontys Hogeschool in Tilburg en begon op zijn 23e bij dit magazine. Na vele reviews van laptops, smartphones en verhalen over marktontwikkelingen, het web en (open source) software nam hij in 2008 het hoofdredactionele stokje over van Peter Kulche. Hij is tevens de mede-grondlegger en ex-hoofdredacteur van DIGIFOTO Pro.

Zijn interesses liggen bij het internet, social media, blogging, content marketing, SEO en technologie in het algemeen.

Twitter: @rluijbregts
Google+: plus.google.com/+RaymondLuijbregts
Web: 

Bekijk alle artikelen van Raymond