Boekrecensie: Exactitudes (zesde editie)

Joni Hendrix 4108
Het begon als een opdracht voor PTT Telecom en groeide uiteindelijk uit tot een fotoreeks die nooit afkomt. Fotograaf Ari Versluis en styliste Ellie Uyttenbroek maken al sinds 1994 foto’s van uiteenlopende subgroepen voor hun fotoreeks Exactitudes. In het gelijknamige boek staan inmiddels 154 series.

Sla het boek Exactitudes open en ineens zijn 24 ogen op je gericht. Op iedere pagina staan twaalf portretten van verschillende mensen in dezelfde positie. De herhaling maakt het een sterk geheel, want alle geportretteerden hebben één ding gemeen: ze behoren tot dezelfde subgroep. Als je het boek doorbladerd, zie je hoe divers de wereld is. Op straat zie je geregeld verschillende types rondlopen, maar nog nooit zag je 154 subgroepen verzameld in één boek. Doordat de samenleving blijft veranderen en sommige subgroepen verdwijnen en er nieuwe bijkomen is de fotoserie van Ari en Ellie nooit af. Hoe lang ze ermee door blijven gaan weten ze niet, maar zo lang het leuk blijft kunnen we portretten blijven verwachten.

Geschiedenis

Een reis door de tijd, dat is een beschrijving die goed bij Exactitudes past. Het is, naast dat het een fotoboek is, ook geschiedenisboek. Waarom? Er staan namelijk portretten van subgroepen vanaf 1994 in. Toen was het bijvoorbeeld de tijd van de gabbers, een groep die je nu niet veel meer ziet. Of denk aan het omaatje van vroeger met het permanentje en de regenjas, tegenwoordig is het een hippe dame die de regenjas nog wel even in de kast laat hangen. De afgelopen jaren is er veel veranderd in het straatbeeld en dat zie je terug in Exactitudes. Herinner je je bijvoorbeeld nog de tijd van de hanenkammen of skaters? Erg leuk om die verschillen in jaren te zien.

Foto © Ari Versluis & Ellie Uyttenbroek

Niet alles is bijzonder

Niet iedere serie is even bijzonder, zoals de Topshoppers, Veggies, Team Doppio of Latte Lovers, maar toch vullen ze het geheel goed aan. De groepen die iets minder interessant zijn, zijn vooral de groepen die je geregeld op straat tegenkomt. Dus herkenbaar zijn ze zeker. Misschien zijn ze daardoor wat minder speciaal? Dat neemt niet weg dat het erg knap is hoe Ari en Ellie zoveel verschillende subgroepen voor hun lens hebben gekregen. Het vergt veel tijd en energie en dat zie je ook zeker terug in het eindresultaat. Het is een bijzonder en interessant boek. De achtergronden zijn technisch gezien niet altijd perfect. Soms zijn ze wat blauw of grijs. Als alle portretten dezelfde strakke witte achtergrond hadden, was het geheel wellicht nóg sterker geweest. Echter leidt dit niet af van het geheel.

Buitenland

In het boek staan niet alleen subgroepen uit Nederland, maar Ari en Ellie gaan geregeld ook in het buitenland op zoek naar herkenbare patronen in het straatbeeld. Zo gingen ze bijvoorbeeld naar Rio de Janeiro, Peking, Casablanca, Milaan, Zürich, Londen en Parijs. Dat zorgt voor een mooie afwisseling wat ons betreft, want sommige groepen, zoals Cassettes Gang, Baristas, Donna Decaffeinata en Boubou Logo, zullen we in ons land niet snel tegenkomen. Daarom is het leuk om ze in het boek tussen alle Nederlandse groepen terug te zien. Iedere groep heeft in het boek ook zijn eigen naam, soms herkenbaar en soms zijn het namen waar we nog nooit van gehoord hebben. Gelukkig hebben de auteurs daar iets op gevonden, want achterin het boek staan alle namen van de subgroepen kort uitgelegd. Zo zijn we weer helemaal op de hoogte van alle hippe termen!

Foto © Ari Versluis & Ellie Uyttenbroek

Zesde editie

De eerste editie van Exactitudes verscheen in 2002. Inmiddels is het boek aanbeland bij de zesde editie, die we hier bespreken. In iedere nieuwe editie zijn nieuwe groepen toegevoegd, dus geen een boek is hetzelfde. In het zesde boek zijn onder meer de Rijksmuseumseries toegevoegd. Ari en Ellie kregen van het Rijksmuseum de opdracht om haar bezoekers vast te leggen. Dit resulteerde in tien series, zoals Portrait of a Lady, United Americans en Farmcore. Bijna alle series die in het boek staan, zijn in opdracht gemaakt. Zodra een boek is uitverkocht, werken Ari en Ellie weer aan een nieuwe editie.

Exactitudes is een mooi inspiratieboek voor iedere fotograaf. Ari en Ellie laten onder meer zien dat je geen gekke capriolen uit hoeft te halen om interessante en boeiende fotoseries te maken.

Prijs €39,50

Exactitudes - Zesde editie