Ahmet Polat - Kemal's Dream

Julian 1448
Ahmet Polat richt zich op het leven van jongeren in het huidige Turkije. De jongste generatie binnen deze nog jonge democratie wordt in hoge mate bepaald door de spanning tussen traditie en moderniteit en tussen religie en secularisme.

Veel Turkse families leiden nog een traditioneel leven. Tegelijkertijd is er de aantrekkingskracht van een meer individuele en Westerse levensstijl. Voor veel jongeren levert dit een tweestrijd op die kenmerkend is voor de gehele Republiek Turkije. Vanaf de stichting van de republiek door Kemal Atatürk in 1923 wordt Turkije getekend door een dualisme dat vaak wordt terug­gebracht naar een strijd tussen Oost en West. Het complexe politieke debat rondom het EU-lidmaatschap intensiveert deze interne strijd en maakt de zoektocht naar een eigen identiteit uiterst actueel. Als zoon van een Nederlandse moeder en Turkse vader herkent Polat deze problematiek en hij besloot dit wezenlijke proces aan de hand van zijn eigen generatie vast te leggen.

Bosporus, Istanbul, 2007 © Ahmet Polat

Persoonlijk

De afgelopen vijf jaar woonde en werkte Polat in Turkije. Hij reisde van Istanboel naar de Zwarte Zee en van Gaziantep in het zuidoosten van Turkije naar de Egeïsche regio om vrienden en nieuw gemaakte kennissen te bezoeken, te fotograferen en te interviewen.

Smoking in the sea, Kusadasi, 2007 © Ahmet Polat

Door zijn persoonlijke geschiedenis slaagt Polat er in zijn onderwerp niet van buitenaf, maar juist van binnenuit te verbeelden. Dit resulteert in een persoonlijk document dat de huidige jonge Turkse generatie dichterbij brengt. Door het vastleggen van jongeren in zowel de grote steden als op het meer conservatieve platteland, geeft hij bovendien de diversiteit binnen een generatie weer.

Backstreets of Istiklal, Istanbul 2007 © Ahmet Polat

Over de fotograaf

Ahmet Polat (NL,1978)  studeerde in 2000 af aan de St. Joost Academie in Breda. Sindsdien is zijn werk veelvuldig geëxposeerd, onder andere bij BREDAPHOTO en het Fotomuseum Den Haag. In 2004 won hij de tweede prijs voor documentaire fotografie van de Zilveren Camera, in 2006 de ICP Infinity Award en in 2009 werd hij genomineerd voor de prestigieuze Prix Pictet.