Achter de schermen bij een Olympus reparatiecentrum

Achter de schermen bij een Olympus reparatiecentrum

Thomas Kouveld 1758
Fotografen, zowel amateur als professional, hopen nooit hun camera te moeten opsturen voor reparatie. Je weet nooit hoe lang het duurt voor je je apparatuur weer terug hebt en of het probleem dan daadwerkelijk verholpen is. Olympus is op dit gebied stappen aan het zetten en liet in oktober 2015 zien hoe ze te werk gaan in een Olympus reparatiecentrum.

Het ophalen, registreren, repareren en terugsturen van een camera is een flinke klus. Regelmatig blijven camera's, wegens logistieke problemen, op verschillende plekken liggen. Ook worden camera's soms teruggestuurd zonder dat er een reparatie is uitgevoerd. De monteur heeft dan geen probleem kunnen ontdekken en stuurt het toestel retour.

Olympus reparatiecentrum

Om te voorkomen dat fotografen hun apparatuur weken, soms maanden, kwijt zijn, besloot Olympus het roer om te gooien. In plaats van in elk land een reparatiecentrum te plaatsen, heeft de fabrikant nu drie grote reparatiecentra in Europa: Praag, Lissabon en Moskou. Een centrale helpdesk ondersteunt klanten telefonisch in twaalf talen.

Klanten kunnen hun camera afgeven bij een winkel of, na het maken van een afspraak, de camera thuis laten ophalen. Dit scheelt tijd, want camera's blijven soms lang liggen bij winkels. De fabrikant wil deze service dan ook meer gaan aanbieden.

Olympus reparatiecentrum
Het reparatieproces begint met de registratie van binnengekomen artikelen.

Tour in Olympus reparatiecentrum

Olympus nodigde in oktober 2015 een groep journalisten uit om het reparatiecentrum in Coimbra, vlakbij Lissabon, te tonen. Niet zonder trots liet Facility Manager Richard Sousa zien hoe camera's binnenkomen, geregistreerd en gerepareerd worden. Olympus streeft ernaar om camera's binnen vijf werkdagen weer terug bij de klant te hebben, inclusief verzending. Olympus wil hiermee laten zien een 'premium brand' te zijn.

Olympus reparatiecentrum
Een reparateur werkt aan een Olympus OM-D-systeemcamera

Professionele fotografen

Professionals die met de Olympus OM-D E-M1 werken, worden nog sneller geholpen. Hun camera moet binnen drie werkdagen terug zijn, verpakt in een gloednieuwe doos en voorzien van een rapport van de reparatie, ondertekend door de reparateur.

Olympus reparatiecentrum
Een Olympus OM-D E-M1 wordt ingepakt in een Olympus reparatiecentrum.

afbeelding van Thomas Kouveld

Thomas Kouveld | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Thomas

afbeelding van Anoniem

die openheid schept wel vertrouwen in een merk.

afbeelding van Ton Hoenen

Ik heb het zelf al mogen meemaken deze service is echt super.
DHL kwam de camera thuis ophalen ik hoefde hem nog niet eens zelf in te pakken dat werd allemaal door hun geregeld.
Binnen 4 dagen kreeg ik telefoon, de chauffeur van de besteldienst stond aan de deur met de betreffende camera,mijn mond viel open van verbazing.
Toen ik hem deed uitpakken was er een kaartje erbij van de gene die hem gerepareerd had met de vermelding dat ze de camera met zorg had behandeld alsof het haar eigen camera was.
Super service nooit meer geen problemen meer gehad.
Grt. Ton