Voigtländer introduceert 42,5mm f/0.95 voor mft

Jesse Kraal 4524
Naast de 17,5mm en 25mm, beide met een maximaal diafragma van f/0.95, is er nu een derde Voigtländer met zo'n grote lensopening. Deze Nokton 42,5mm f/0.95 laat zich qua beelduitsnede en scherptediepte het best vergelijken met een 85mm f/1.9 op een fullframe-camera.

Voigtländer kiest haar brandpunten zorgvuldig uit, zo blijkt wel uit de drie objectieven die ze nu voeren voor micro four thirds. 17,5mm, 25mm en 42,5mm laten zich vertalen naar respectievelijk 35mm, 50mm en 85mm, uitgaande van de cropfactor van 2x van micro four thirds. Een klassiek rijtje van brandpunten, dat voorheen vaak werd gezien als een ideale uitrusting. Door diezelfde cropfactor oogt de scherptediepte gelijk aan die van f/1.9-objectieven op een kleinbeeldcamera. Natuurlijk wel met het verschil dat je met de f/0,95-objectieven twee stops meer licht vangt.

De nieuwe Voigtländer Nokton 42,5mm f/0.95 heeft een klassieke vormgeving en ook met de bouwkwaliteit lijkt het wel goed te zitten. Klassiek, of misschien is ouderwets een beter woord, is ook de communicatie tussen camera en objectief: die ontbreekt volledig. Scherpstellen gaat handmatig en het diafragma is niet gekoppeld. Dat laatste is voor een camera met liveview en zonder optische zoeker echter geen al te groot bezwaar. Wat de Voigtländer gaat kosten is nog niet bekend, gezien de eerdere objectieven rekenen we op zo'n duizend euro.

Voitlander
De Voigtländer Nokton 42.5mm f/0.95 op de CP+-beurs. Foto via DC Watch

afbeelding van jesse kraal

Jesse Kraal | Fotograaf

Bekijk alle artikelen van Jesse

afbeelding van SK

Wederom het onzin verhaaltje van scherptediepte versus cropfactor. Je kunt niet simpel het diafragma van de lens vermenigvuldigen met de cropfactor van de camera.

Als je een 50mm (Fullframe) f/1.4 lens pakt en je zet deze op een Fullframe camera, zal deze net zoveel bokeh produceren als dezelfde lens op een cropcamera. Echter is de beeldhoek van de cropcamera natuurlijk veel 'krapper'

Deze 42.5mm lens zal zich gedragen als een 42.5mm f/0.95 en niet als een 85 f/1.9

afbeelding van Julian

Een 42,5mm f/0,95 zal op een camera met cropfactor van 2x dezelfde beelduitsnede en scherptediepte geven (ofwel, dezelfde foto maken) als een 85mm f/1.9 op een fullframe-camera. Reken het uit met een dof-calculator, of probeer het in de praktijk.

De lens produceert netzoveel bokeh, maar omdat je het beeld cropt, wordt de scherptediepte kleiner. Kijk maar naar compactcamera's met f/2 lensjes, die hebben een cropfactor van zo'n 5x en bokeh is dan ook ver te zoeken.

afbeelding van Anonymous

Maar Julian, je gooit naar mijn idee onterecht de lensopening ook ook door de copfactorberekening. De DOF-calculator hanteert namelijk hetzelfde F-getal. In mijn geval heb ik het nagerekend met 'n 55mm f1.2 op fullframe én op crop.

afbeelding van Julian

Een 55mm f/1.2 geeft op crop een andere uitsnede, daardoor veranderd ook de dof in je resultaat.

Vergelijk bijvoorbeeld onderstaande:

Canon 5D Mark II met 90mm op f/4 en onderwerp op 100cm: 2,7 cm DOF
Olympus PEN met 45mm op f/2 en onderwerp op 100cm: 2.83 cm DOF

We zullen hier binnenkort eens een vergelijkend artikel aan wijden. Met foto's uit de praktijk, want de theorie blijft een eeuwige discussie :)

afbeelding van SK

Ik gebruik even Nikon als test object, omdat Canon altijd maar rare sensoren gebruikt, 1.3 en 1.6 cropfactors.

Goed,

Je hebt een D700 en je hebt een D7000 camera. Je pakt een 50mm f/1.4 en zet deze op de D7000(effectief brandpunt van 75mm). Op diafragma f/1.4 zal deze bij een afstand van 5 meter een DoF van 56cm.

Vervolgens zet je deze op de D700, ook hier pak je het diafragma van f/2.8. Om dezelfde DoF vergelijking te kunnen doen, zul je dus veel dichter bij het object moeten staan. Ik pak daarom een brandpunt van 75mm bij een afstand van 5 meter. Ik kom hier op een DoF van 75cm. Het is dus niet simpel een berekening dat je de diafragma moet verdubbelen bij een cropfactor van 2x

Ik hoop dat ik zo een beetje duidelijk ben.

afbeelding van roelj

Er moeten ook tekeningen van te vinden zijn, denk aan de natuurkundelessen optica: een onderwerp dat via dezelfde lens geprojecteerd wordt op een grote en kleine sensor. Als de lens gelijk blijft, moet je met een grotere sensor erachter dichterbij je onderwerp gaan om het even groot in beeld te brengen, met als gevolg een kleinere scherptediepte (en beter bokeh) bij de grote sensor.

Om perspectief en scherptediepte van mijn 50mm f/1.2 full frame te imiteren op een compactcamera, moet dat een 10mm f/0.2 worden, wat fysiek onmogelijk is.

E.e.a. staat hier redelijk uitgelegd, incl. een calculator:
http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/digital-camera-sensor-size.htm