Over uitslag Zilveren Camera wordt wel gecorrespondeerd
In de overbekende spreekzaal van het Haagse Nieuwspoort zit een groep die voornamelijk bestaat uit (voormalig) juryleden van de Zilveren Camera en World Press Photo en fotografen, waaronder een behoorlijk aantal bekende namen uit de Nederlandse fotojournalistiek.
De avond begint relatief rustig met enkele korte lezingen, een kritische column van fotograaf en filmer Sander Veeneman en een kort interview met Joost van den Broek zelf. Met zijn foto won hij de laatste editie van de Zilveren Camera. Bovendien ging de strijd om de eerste plaatst tussen deze foto en een andere foto van Van den Broek. Zelf geeft de fotograaf al aan destijds tegen de jury te hebben gezegd dat hij liever de andere foto, van een Irakees jongetje dat wordt uitgezet, zou zien winnen.
Mensen stromen samen voor het huis van de voorzitter van pedofielenvereniging Martijn in Hengelo. Met deze foto won Van den Broek de eerste prijs bij Zilveren Camera 2011. Foto © Joost van den Broek
Verhitte discussie
Na de pauze is het tijd voor een discussie in de zaal over de vraag of de Zilveren Camera moet kiezen voor foto's die het moeten hebben van nieuwswaarde of zeggingskracht, of meer van esthetiek. Uit de zaal komt stevige kritiek op de keuze van de jury bij de afgelopen Zilveren Camera, maar ook op bijvoorbeeld het juryrapport met de soms wel erg ronkende beschrijvingen bij de foto's.
Vanuit de jury volgt een verweer, waarbij opvalt dat er ook binnen de jury verdeeldheid lijkt te heersen over de keuze voor het beeld van Van den Broek. Interessant is het idee van Claudia Hinterseer, voorzitter van de deeljury 'documentair', om de algemeen winnaar af te schaffen. Volgens andere juryleden en oud juryvoorzitter Adriaan Monshouwer kan de Zilveren Camera echter niet zonder overall winnaar.
Volgens voorzitter van de stichting Zilveren Camera Arno Haijtema worden de juryraporten zo geschreven dat ze leesbaar zijn voor een zeer breed publiek. Voor wie de winnende foto's precies bedoeld zijn, lijkt niet duidelijk; iets wat onder andere fotograaf Martijn Beekman en onderzoeker Martijn Kleppe zich afvragen. Volgens Haijtema is de prijs vooral bedoeld om te laten zien waar de Nederlandse fotojournalistiek nu staat en om deze te helpen. Dat geeft echter weinig houvast als het gaat om de keuze wat voor soort foto zou moeten winnen.
Deze foto heeft eigenlijk geen beschrijving nodig en is volgens velen krachtiger en veelzeggender dan de winnende foto. Foto © Joost van den Broek
De vraag of de keuze meer moet vallen op een esthetisch beeld, of een foto die juist iets vertelt over een belangrijk nieuwsfeit of veel zeggingskracht heeft, blijft onbeantwoord. Iedereen lijkt het er over eens dat een goede combinatie het beste is, maar waar die scheidslijn ligt is niet te definiëren. Als voorbeeld wordt de foto van Rien Zilvold genoemd, die de arrestatie van leden van de Hofstadgroep fotografeerde. Geen schoonheid volgens Haijtema, wél een foto met een zeer hoge nieuwswaarde en daarom terecht in de prijzen gevallen.
Joost van den Broek
Van den Broek hoort de discussies met een glimlach aan, hij vindt het prima dat er kritisch over zijn foto's gepraat wordt aangezien de keuze tussen twee van zijn foto's ging en er daardoor niemand word benadeeld. Wel pleit hij ervoor nog eens goed te kijken naar de omschrijvingen die aan foto's worden meegegeven, foto's worden volgens hem te vaak 'stukgepraat'.
Veranderingen
Na deze kritische avond zijn we benieuwd of dit gevolgen zal hebben voor de verkiezing van de Zilveren Camera van dit jaar. Volgens de juryvoorzitter komt er wellicht een nieuwe categorie: 'humor', maar we vragen ons af hoe serieus dit genomen kan worden. Zeker omdat zo'n wedstrijd al bestaat in de vorm van de Gouden Grijns, opgericht door fotografen Merlijn Doomernik en de ook aanwezige Roger Cremers. De Gouden Grijns werd dit jaar bovendien niet uitgereikt, bij gebrek aan voldoende grappige inzendingen.
kleine correctie: Rien heet
kleine correctie: Rien heet Zilvold,
ben niet anoniem, maar
ben niet anoniem, maar Michael Kooren
Dankjewel Michael. Door in te
Dankjewel Michael. Door in te loggen is je naam te zien bij de reactie.
Tweede zin onder de tweede
Tweede zin onder de tweede foto: 'verteld'. Dit is natuurlijk 3e pers. enkelvoud en geen voltooid deelwoord! Mag niet hé, DigiFotoPro!
En in de eerste zin van de
En in de eerste zin van de laatste alinea hebben jullie het over 'verkiezening'. Is dat een nieuw woord voor 'verkiezing'? Slaapt jullie eindredactie uit ofzo?