10 tips om jezelf als fotograaf op de kaart te zetten op Facebook

Julian Huijbregts 34446
Maar liefst 8,9 miljoen Nederlanders zijn actief op Facebook. Het sociale netwerk is dan ook een uitstekende plek om je foto’s te delen met een groot publiek en potentiele klanten te werken. Hoe zet je jouw Facebookpagina op de kaart? Wij geven je tips.

We plaatsten onlangs een oproep op Facebook met de vraag om jullie eigen Facebookpagina te delen, zodat wij deze kunnen volgen. Het aantal reacties was overweldigend, wat blijkt, een groot aantal van onze volgers/lezers/bezoekers heeft een eigen Facebookpagina.

Facebook-oproepje

Tussen de honderden pagina’s zitten prachtige exemplaren met duizenden likes, maar ook zagen we flink wat pagina’s die nog wel wat tips kunnen gebruiken. Wij zijn sinds 2010 dagelijks actief met onze pagina en hebben de afgelopen jaren flink wat opgestoken. Als de heuse sociale mediagoeroe’s die we nu zijn, zetten we tien tips op een rij om van je eigen Facebookpagina een succes te maken.

1. Gebruik een pagina, geen profiel

Het klinkt logisch, maar toch zien we nog regelmatig mensen (of zelfs bedrijven) die een persoonlijk profiel gebruiken om hun business te promoten. Het kan, maar een pagina is veel handiger en daar ook voor bedoeld. Bij een persoonlijk profiel zullen mensen je moeten toevoegen als vriend en wachten totdat jij accepteert, bij een pagina kan iedereen op de ‘Vind ik leuk’-knop drukken om op de hoogte te blijven van wat jij doet. Bovendien kunnen andere pagina’s je dan ook leuk vinden en volgen - wij bijvoorbeeld. Met een persoonlijk profiel is dat niet mogelijk.

Een pagina maken kan alleen als je al een persoonlijk profiel hebt. Je doet het simpelweg door in het menu op ‘Pagina maken’ te te klikken of door deze link te volgen. Kies vervolgens voor de optie 'Artiest, band of bekende persoon' en vervolgens 'Fotograaf'.

Denk goed na over de naam, als je een bedrijfsnaam hebt kun je die uiteraard gebruiken. Heb je die niet, dan is er weinig mis met ‘Voornaam Achternaam - Fotografie’. Simpel, maar duidelijk. Overigens kun je de naam van je pagina wijzigen, zolang je minder dan 200 likes hebt. Ben je voorbij die mijlpaal, dan kun je de naam niet meer aanpassen.

Maak een Facebookpagina

2. Vul je pagina

Nu je een eigen pagina hebt kun je natuurlijk massaal je vrienden uitnodigen om deze leuk te vinden, maar doe dat niet voordat er iets relevants te vinden is op je pagina. Uiteraard zorg je voor een goede omschrijving, profielfoto en een fraaie omslagfoto voor je tijdlijn. De omslagfoto op de tijdlijn meet 851 x 315 pixels. Upload je omslagfoto met exact die maat voor het beste resultaat.

Maak vervolgens albums aan met je foto's, plaats alvast een aantal statusupdates, kortom, zorg dat je pagina er verzorgt uitziet en dat er wat te doen is zodat mensen een reden hebben om je leuk te vinden.

Vul je pagina niet alleen met content van jezelf. Plaats ook eens een link naar een interessant artikel op een andere website of deel een mooie foto van een andere pagina. Dat maakt je pagina afwisselend en interessant om te volgen.

3. Upload foto’s in albums

Je bent fotograaf, dus komen er veel foto’s op je pagina te staan. Schiet je veel in bepaalde genres, dan is het handig om gebruik te maken van albums. Maak bijvoorbeeld een album met je landschapsfoto’s. Heb je net een paar mooie exemplaren geschoten? Dan zet je die erin. Schiet je volgende week wederom geweldige landschappen, upload ze dan in het bestaande album.

Je volgers zullen nu het complete album wederom op hun tijdlijn te zien krijgen. Handig als ze het de vorige keer gemist hebben - Facebook laat immers niet alles per definitie zien aan iedereen die jou volgt - en je bouwt zo mooie verzamelingen op die eenvoudig terug te kijken is.

Facebook Album-update

Uiteraard kun je albums ook gebruiken om één serie of werk van één opdracht in te verzamelen. Als je meerdere foto’s uploadt, doe dat dan in ieder geval niet in een losse post, de foto’s komen dan op één hoop in het album ‘tijdlijnfoto’s’ te staan en dat is niet erg overzichtelijk voor de bezoekers van je pagina.

Albums
Wij uploaden onze foto's in albums, dat houdt het overzichtelijk.

4. Plan berichten in

Leuk en aardig zo’n Facebookpagina, maar het kost zoveel tijd! Zeg dat wel, daar weten wij alles van. Heb je een aardige fotografiebusiness lopen, dan is het niet handig om de hele dag op Facebook te zitten om grappige plaatjes te posten.

Wel is het zaak om regelmatig wat op je pagina te plaatsen. Om dit consequent te doen kun je berichten inplannen. Blok bijvoorbeeld op maandag een uurtje in je agenda waarin je voor de komende week voor iedere dag een (aantal) bericht(en) klaarzet. Je kunt op Facebook bij het plaatsen van een foto of statusupdate precies aangeven wanneer deze online moet verschijnen.

Een bericht plan je in door op het klokje te klikken terwijl je een statusupdate schrijft of een foto plaatst. Je kunt vervolgens exact de datum en tijd bepalen wanneer het bericht dient te verschijnen.

Facebookbericht inplannen

Sowieso is het aan te raden om niet te snel achter elkaar berichten te plaatsen. Verspreid de berichten over de dag en experimenteer met verschillende tijden om te zien wanneer je respons krijgt.

5. Wees sociaal (en wordt niet irritant)

Facebook is een sociaal netwerk. Gedraag je daar naar. Daarmee bedoelen we niet zozeer dat je je behoorlijk moet gedragen tegenover de mensen die jou volgen, dat spreekt voor zich. Belangrijk is om ook zelf actief te zijn op Facebook uit naam van je pagina, dus niet alleen met je persoonlijke profiel.

Volg pagina’s van andere fotografen die je inspireren, cameramerken, tijdschriften (DIGIFOTO Pro natuurlijk) of pagina’s over onderwerpen die relevant zijn voor jouw fotografie. Ga niet willekeurig allerlei pagina’s liken, zorg dat het relevant is voor jouw pagina.

Door pagina's te liken bouw je bovendien relevante newsfeed op. Ben je ingelogd als je pagina, dan zie je hier alles voorbij komen van de pagina’s die je volgt. Zie je iets leuks, iets dat je inspireert? Vind het leuk, reageer en of deel het op je eigen pagina! Door berichten van anderen te liken of inhoudelijk te reageren val jij meer op, anderen zien jouw naam voorbij komen op Facebook en komen wellicht zo op jouw pagina terecht. Door berichten of foto’s te delen vul jij je eigen pagina met interessante inhoud.

Like pagina's
Een kleine selectie van onze vind-ik-leuks: wij volgen relevante bedrijven, maar ook jullie!

Tik je bijna de 100(0) likes aan? Ga niet bedelen om die laatste paar likes. Geef mensen een reden om jouw pagina met hun vrienden te delen. Beloof bijvoorbeeld om een foto in wallpaper-formaat beschikbaar te stellen als je je doel bereikt (en doe dat dan ook als het zover is!).

6. Gebruik @'s en #'s

Maak zoveel mogelijk gebruik van @'s en #'s. Met die eerste kun je een pagina taggen in je bericht. Persoonlijke profielen kun je overigens niet taggen als pagina, dat kan alleen als je reageert op een reactie van die persoon.

Heb je net een nieuwe camera gekocht en plaats je deze trots op je pagina? Tag dan de fabrikant (bijvoorbeeld @Canon Nederland). Fotografeer je in opdracht van een bedrijf en plaats je de resultaten? Tag de Facebookpagina van het bedrijf, etc.

De hashtag (#) werkt vergelijkbaar als op Twitter. Hiermee kun je bijvoorbeeld het onderwerp of thema van je foto's aangeven. Het is handig om zelf even te zoeken of een hashtag ook echt gebruikt wordt door anderen. Dat doe je door in het zoekvenster een hashtag naar keuze in te vullen. Dit zijn bijvoorbeeld de resultaten voor #portretfotografie.

Hastags en tags
Tag relevante pagina's en gebruik hashtags waar mogelijk!

7. Plaats afwisselende berichten

Waarschijnlijk wil je met je Facebookpagina mensen naar je website lokken. Prima, maar plaats niet alleen linkjes naar je website op je pagina. Mensen kijken vaak vluchtig op Facebook en hebben niet altijd zin om door te klikken. Zorg voor genoeg berichten (foto's) die in een oogopslag genoeg te bieden hebben. Verwijs eventueel door naar je website voor meer, maar toch raden we aan om niet teveel informatie 'achter' te houden.

Om je Facebookpagina tot een succes te maken zul je interessante inhoud moeten bieden. Beperk het niet tot enkel de foto's die je maakt. Laat bijvoorbeeld een keer een foto zien van hoe het er achter de schermen aan toe gaat bij je shoots. Plaats een onbewerkte en een bewerkte foto en vertel kort hoe je tot het resultaat gekomen bent. De mogelijkheden zijn eindeloos, zorg dat je creatief bent in het maken van je berichten!

8. Deel artikelen/foto's van anderen

Gebruik ook de nieuwsfeed die je hebt opgebouwd door andere pagina's te liken. Deel interessante artikelen en/of foto's van anderen die relevant zijn voor jouw pagina. Het levert wellicht geen directe conversies op naar jouw website, maar als mensen daardoor je pagina interessant vinden (en regelmatig op 'vind ik leuk' drukken) zullen je berichten vaker getoond worden in de tijdlijn van die personen.

Delen
Deel inhoud van andere pagina's die relevant is voor jouw doelgroep

9. 'Call to Action'

Gaat het over Facebook, dan kom je al snel veel hippe Engelse marketingtermen tegen. 'Call to Action' bijvoorbeeld. In gewoon Nederlands: roep op tot (inter)actie. Zorg dat er interactiviteit ontstaat op je pagina en spoor mensen aan om te liken, reageren of delen. Bedenk iets beters dan ‘Like als je dit mooi vindt’, ‘Deel dit als je het er mee eens bent’ etc. Het kan werken, maar het kan ook irritatie opwekken bij je volgers. Gebruik dit soort ‘technieken’ dus met mate.

Er zijn veel meer manieren om je volgers te betrekken en aan te sporen om te reageren. Plaats bijvoorbeeld twee foto’s van één onderwerp/situatie, of twee verschillende bewerkingen van een foto, en vraag welke je volgers het beste vinden. Dat helpt je meteen met het maken van keuzes als je met een dilemma zit (mits je volgers ‘happen’ uiteraard).

10. Analyseer en experimenteer

Loopt je Facebookpagina eenmaal lekker en heb je een schare vaste volgers gevonden, dan is het tijd om het succes van je berichten te gaan onderzoeken. Wat werkt wel, wat werkt niet? Wat levert likes en/of reacties op?

Het is niet handig om je nieuwe foto’s om 03:00 's nachts online te zetten uiteraard. Maar zijn je volgers het meest actief in de ochtend, middag of avond? Kijk op welke tijdstippen je de meeste likes en reacties krijgt. Dat alles is overzichtelijk te bekijken via de statistiekenpagina van Facebook. Je ziet hier per geplaatst bericht wat het bereik is, hoe vaak er op geklikt is en hoeveel likes het heeft opgeleverd.

Facebookstatistieken

Naast de statistieken van Facebook zelf kun je ook op andere manieren je pagina analyseren. Zo is www.likealyzer.com een handige website waar je de url van je pagina invult en vervolgens een analyse voorgeschoteld krijgt.

De website geeft je tips over op welke tijden je het beste berichten kunt posten, over de lengte van je berichten en meer. Beschouw niet alles als complete waarheid, wellicht geeft de website suggesties die voor jouw pagina niet relevant zijn, maar het is een handig hulpmiddel waar je bovendien kan zien hoe jouw pagina het doet ten opzichte van de concurrentie.

Likalizer.com

afbeelding van Katsuro83

Ik zie maar 9 Tips.

Waar is Tip 8?

afbeelding van Julian

Tussenkopje vergeten, opgelost!

afbeelding van Alexander Tromp

afbeelding van Ynze Braaksma

Ik overweeg soms ook om een pagina te maken. Dit zijn zinvolle tips om er eventueel mee te starten. Bedankt!

afbeelding van JanvanderVeenPhotography

mooie tips waar we wat mee kunnen!

www.facebook.com/janveenphotography

afbeelding van dennis de vries

thanks voor de info
dit is mijn pagina: https://www.facebook.com/DeVriesFotografie

afbeelding van Marc de Jong

afbeelding van https://www.facebook.com/elkefoto

Dank voor de tips

afbeelding van Irene Kuizenga

afbeelding van Irene Kuizenga

afbeelding van jannes boonstra

Bedankt voor de tips!
http://facebook.com/blijvendmoment

afbeelding van Olav Lijzenga

afbeelding van Wilco den Otter

afbeelding van Patrick Wylleman

afbeelding van pipo de clown

Bedankt voor de tips.
Het is echter wel zo dat facebook op zijn retour is.

afbeelding van Kim Moras

afbeelding van roelj

Goeie tips, al zal ik mijn gereserveerde FB-page niet gauw in gebruik nemen.

Nadeel van ondernemende vrienden hebben is dat ze via hun page (met misschien nog geen honderden volgers) een status of foto plaatsen en dat dan weer vanaf hun persoonlijk account delen. Als er toch zoveel dubbel gedeeld wordt, waarom zou ik die 60+ uitnodigingen om pages te liken dan accepteren? ;)

afbeelding van Elsbeth Woertink

Goeie nuttige tips. Voor zover ik ze nog niet gebruikte, ga ik dat zeker doen!

https://www.facebook.com/originelefotokaarten

afbeelding van hanskoot@livophex.com

Goed verhaal, een toelichting op het copyright/ gebruik van jouw gegevens door facebook had het verhaal wel meer compleet gemaakt. 'Gratis' is het gebruik van facebook namelijk niet.

afbeelding van Ronald Zimmerman

Erg bedankt! Ik ben van ongeveer 80 likes naar 125 likes gegaan sinds ik de tips gebruik.
Als je door een site als DIGIFOTOPRO wordt gedeeld gaat het nog harder. ;-)

Mijn pagina:
https://www.facebook.com/ronaldzimmermanphotography

afbeelding van Rico ter Haar

Hallo,

Als ik in het uploadmenu zit om foto's te gaan plaatsen dan kan ik helaas nergens het tijdstip bepalen wanneer de foto geplaatst moet worden.
Het enige tijdstip dat ik kan aanpassen is het tijdstip waarop de foto genomen is.
kan iemand mij uitleggen hoe dit werkt?

Mijn pagina:
https://www.facebook.com/pages/R-ter-Haar-fotografie/701600706553173

afbeelding van sg

afbeelding van Bolkenstijn Fotografie

Bedankt voor de tips, goed om mee te starten

https://www.facebook.com/pages/Bolkenstijn-Fotografie/166562783550079

afbeelding van Anonymous

Leuke tips, meeste doe ik al.... behalve # en klokje....
https://www.facebook.com/geraldinefotografie?fref=ts

afbeelding van De Jaegher Chris

afbeelding van De Jaegher Chris

afbeelding van Danique Delmee

afbeelding van Jos van den Eslhout

https://www.facebook.com/elshoutjes
Ga de tips eens uitproberen.
Kijken wat het brengt.

Jos

afbeelding van De Jaegher Chris

Bedankt voor de tip ;-)
https://www.facebook.com/photo4everone

afbeelding van InseawithC photography

Mooi te lezen dat ik op de goede weg ben.

https://www.facebook.com/inseawithcphotography?ref=tn_tnmn

afbeelding van Mennofoto

Staan erg goede tips in zeg. Bedankt, hier is mijn Facebook: https://www.facebook.com/FototuneFotografie

afbeelding van Gerard Vaandrager

Veel dank, door deze tips heb ik zojuist een pagina gemaakt: https://www.facebook.com/gerardvaandragerphotography

afbeelding van Nienke Wiering

Bedankt voor de tips!
www.facebook.com/wieringfotografie

afbeelding van Robert Riewald

afbeelding van S.Koster8_155333

Simone Photography