Review Samyang 50mm f/1.2 - Onconventionele 50mm

Review: Samyang 50mm f/1.2 - Onconventionele 50mm

Dre de Man 10438
Er zijn heel veel 50mm-objectieven op de markt. De Samyang 50mm f/1.2 wijkt daar echter vanaf, doordat hij iets lichtsterker is, maar ook doordat hij consequent ontworpen is voor spiegelloze camera’s. Qua opbouw wijkt hij sterk af van alle andere ontwerpen. Dat maakt uiteraard nieuwsgierig naar de prestaties van het objectief.

Uiterlijk en qua afwerking wijkt de 50mm niet af van de 21mm die we ook getest hebben. Het objectief is keurig matzwart van binnen, de diafragmalamellen (vreemd genoeg acht en niet negen of zeven) zien er mooi regelmatig en rond uit en de scherpstelling verloopt erg (maar niet te) soepel. Het diafragma klikt in op halve waarde, een goed compromis, en de coating van het objectief is redelijk. Het objectief is verder geheel mechanisch en moet handmatig bediend worden. Kenmerkend voor een objectief voor een spiegelloze camera is de vignetering; die blijft zelfs bij f/8 groot, bijna één stop. Geen groot probleem, want in veel foto’s is vignetering niet storend. Wanneer het dat wel is, moet je het handmatig corrigeren, want Adobe Camera Raw kan het objectief bij gebrek aan een elektronisch contact tussen de camera en het objectief niet herkennen.Samyang 50mm

Resolutie

De resolutie van het objectief is zeer goed, al vanaf volle opening. Het contrast is bij volle opening relatief zeer goed, na diafragmeren stijgt het niet zeer sterk, maar dat is in ieder geval voor video wel prettig. Het microcontrast is ook al heel snel goed, zie verder de grafieken. Ook het bokeh is goed, er is aan de randen wel een restje van uiring bokeh te herkennen, maar alleen bij 50% of meer en het is vrij gemakkelijk te retoucheren. Bij volle opening zijn lichtcirkels niet helemaal rond maar dat blijft erg binnen de perken. Chroma is heel goed gecontroleerd, net als de vertekening. Echte zwakke punten heeft het objectief niet. Het enige nadeel is dat het geen AF heeft, maar door de hoge lichtsterkte weegt dat minder zwaar.  Anders dan vaak gedacht, is het namelijk niet zo moeilijk om scherp te stelen met zo’n lichtsterk objectief, zoals ook de voorbeeldfoto laat zien. Uiteraard geldt dat alleen voor vrijwel stilstaande onderwerpen, bij beweging verlang je al heel snel naar een AF-objectief.Samyang 50mm

Goud Award

Conclusie

Theoretisch zou je ook kunnen discussiëren over de brandpuntsafstand. Voor aps-c is het naar mijn smaak iets te kort, maar 58mm zou voor m4/3 misschien weer iets te lang geweest. Het heeft er alle schijn van dat Samyang een goede keuze gemaakt heeft door een echt nieuw ontwerp te maken in plaats van het zoveelste Gauss-ontwerp aan de reeks toe te voegen. Zeker voor Sony is het een interessante toevoeging. Voor Fuji is de concurrentie van de Fuji-objectieven wel vrij groot, al is er wel een prijsverschil. Voor m4/3 slaat het objectief ook geen gek figuur, het is een stuk beter dan de Mitakon bijvoorbeeld. Er is overigens ook een cine-versie van dit objectief, met een T-waarde van f/1.3

Beoordeling

Beeldkwaliteit  9
Bediening  8
Snelheid  7
Behuizing  8
Prijs-kwaliteit  9

Wil je weten hoe je deze grafiek moet lezen? Bezoek het DIGIFOTO Lab!

Specificaties Samyang 50mm f/1.2

Adviesprijs € 479,99
Diafragma f/1.2- f/16
Filtermaat 55mm
Min. Focusafstand 50 centimeter
Afmetingen 67.5 x 74.2 mm
Gewicht 385 gram
Opbouw 9 elementen in 7 groepen
Geschikt voor Canon M, Fujifilm X, Sony E, Micro Four Thirds
Info transcontinenta.nl

Deze review staat in DIGIFOTO Pro 3.2016. Wil je elke editie thuis opgestuurd krijgen zodra hij uit is, dan kan je je via deze link abonneren. Nabestellen van eerdere edities kan hier.

afbeelding van Dre de Man

Dre de Man | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Dre

afbeelding van Jan Goebels

De hoekscherpte (blauwe lijn) hoger dan de centrumscherpte (groene lijn)? Lijkt me sterkt.

afbeelding van  Duko

1/ Wat is een Gauss-ontwerp?
2/ Er staat, speciaal bedoeld voor spiegelloos, maar ik krijg de indruk dat bedoeld wordt: speciaal voor aps-c. Heb ik het mis?

afbeelding van Dre de Man

Een dubbel  Gauss-ontwerp wordt vaak Gauss-ontwerp genoemd, bijna alle standaardobjectiven voor reflexcamera's zijn Gauss-ontwerpen. Zie ook https://en.wikipedia.org/wiki/Double-Gauss_lens. Verder: het is een objectief vor spiegelloze camera's, want de afstand tussen de sensor en de objectiefvatting is klein, het zou niet op een reflex passen. Het is echter ook bedoeld voor aps-c.