Uit ons lab: dynamiek Nikon D5 in de praktijk verrassend goed

Uit ons lab: dynamiek Nikon D5 in de praktijk verrassend goed

Dre de Man 5664
We zijn druk bezig met het testen van de Nikon D5 voor de volgende DIGIFOTO Pro-editie. Maar omdat we begrijpen dat jullie erg benieuwd zijn, zullen we van te voren wat resultaten online zetten. DPReview schreef op 28 maart in een bericht, dat het dynamisch bereik van de D5 het kleinst was van alle huidige Nikon-dslr’s. Dat hebben wij natuurlijk meteen getest.

Uitkomst: ja, het dynamisch bereik is iets kleiner -  maar vooral bij lagere iso-instellingen. Bij hogere iso-instellingen is het verschil in dynamiek met andere Nikon-camera’s echter veel kleiner. De iso-invariance – iso-onafhankelijkheid in het Nederlands – is bij de hogere iso-instellingen ook groter dan bij de lage.

Hoge iso-instellingen

Dat laatste is van belang omdat de D5 vooral bij hoge iso-instellingen gebruikt zal worden. Kortom:  ja, fors onderbelichten levert bij de D5 bij iso 100 iets meer ruis op dan bij andere Nikon-camera’s. Een heel lichte ruisonderdrukking, die bij Adobe Camera RAW ook plaatselijk toegepast kan worden, neemt dit al weg. Je kunt dus met de D5 wel degelijk landschapsfoto’s maken met grote contrasten, ook al ligt het meer voor de hand in dat geval een D810 te gebruiken.

Belangrijker echter is dat bij hogere iso-instellingen – in ons voorbeeld bij iso 3200 -  de speling in de schaduwen relatief toeneemt. Onze eerste indruk is dat de D5 in de praktijk minstens zo goed is als zijn voorganger en in omstandigheden met extreem weinig licht uiteraard nog beter. Opvallend is ook dat de bestanden uit de camera heel goed reageren op ruisonderdrukking, zowel binnen Adobe Camera RAW als met NoiseWare.

Voorbeelden

Onze voorbeelden laten een 100%-crop van een beeld zien dat bij iso 3200 vijf stops onderbelicht is.  Dat hebben we vergeleken met een normaal belichte foto bij iso 102.400, meteen ook de hoogste gevoeligheid van de D5 afgezien van de Hi-standen. Bij deze foto hebben we binnen Adobe Camera RAW een keer ruisonderdrukking toegepast, net als bij de vijf stops onderbelichte foto. Wel is te zien dat de onderbelichte foto iets roder wordt in de donkere partijen, maar dat is uiteraard eenvoudig te corrigeren – als dat al nodig is.

Het gehele beeld

1: iso 102.400 (lichte ruisonderdrukking in Adobe Camera RAW)

2: iso 102.400 (geen ruisonderdrukking in Adobe Camera RAW)

3: iso 3200 (5 stops onderbelicht + gepushed in nabewerking)

afbeelding van Dre de Man

Dre de Man | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Dre

afbeelding van Anoniem

Waarom staan ze niet mooi naast elkaar? Want boven elkaar is onhandig in vergelijken

afbeelding van Tim

Bedankt voor de tip! We hebben het aangepast