Canon publiceert resultaten van onderzoek naar storytelling

Amy Schutte 1922
In aansluiting op de bekendmaking van de winnaar van de World Press Photo heeft Canon een onderzoek gehouden onder 222 professionele fotografen. Daarbij werd vooral gekeken naar storytelling in fotojournalistiek. De hoofdvraag van het onderzoek luidde: ‘Wat is er nodig om de perfecte verhalende foto te maken’?

Voorbereiding

Het zal wellicht niet als een verrassing komen, maar 95% van de fotografen die meededen aan het onderzoek noemden voorbereiding als belangrijkste factor voor het maken van een goede foto. Daarbij doelen ze op het verhaal, de visie als de invalshoek. Hiervan hebben ze zich van tevoren een beeld geschetst en zijn ze in de planning uiterst zorgvuldig te werk gegaan. Uiteraard zijn volgens hen een betrouwbare camera en gebruiksvriendelijke bediening ook van groot belang.

Perspectief

Het perspectief wordt verder door 55% van de ondervraagden genoemd als een belangrijk element voor het maken van een goede, verhalende foto. Verrassend genoeg scoort perspectief hoger dan emotionele drijfveer (46%), een sterk ondersteunend verhaal (31%), het onthullen van een nog niet verteld verhaal (slechts 25%), en een goede compositie op 24%.

Dé foto

In het onderzoek werd de fotografen ook de vraag voorgelegd of ze het weten wanneer ze dé foto hebben gemaakt. 56% van hen antwoordde daar bevestigend op. Het gevoel dat alles zich op de juiste plek en tijd voordeed is dus iets dat meer dan de helft van de fotografen instinctief - of door ervaring - aanvoelt.

Positief

Ook werden de meningen van de fotografen gevraagd over de toekomst. Minder dan een derde van hen is ervan overtuigd dat de kwaliteit van de fotojournalistiek zal toenemen en dichten daarin geen grote plaats toe aan de burgerjournalistiek. Gelukkig zijn ze niet bang om vervangen te worden door technologie, 96% van hen is ervan overtuigd dat mensen altijd nodig zijn in creatieve processen.

 

afbeelding van Amy Schutte

Amy Schutte | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Amy