Brendan de Clercq over EIZO: ‘Color management is een MUST voor een fotograaf!’

Redactie DIGIFOTO Pro 1354
Voor een professionele fotograaf valt of staat een perfecte foto met goed color management. Het begint al als je op locatie of in de studio bent. Je vraagt je af: ‘Wat is mijn omgevingslicht en kleurtemperatuur?’ Zeker als je met flitsers gaat werken is goed color management belangrijk.

‘Ik werk met Profoto-flitsers en die hebben een kleurtemperatuur van 5600k. Als ik dat licht ga combineren met omgevingslicht van bijvoorbeeld 3200k, dan moet ik met gels gaan werken om dit goed te laten verlopen’, vertelt portret- en modefotograaf Brendan de Clerq. ‘Anders krijg ik een dermate groot verschil dat ik dat niet meer goed kan maken in de nabewerking. Ook de instellingen van je camera zijn erg belangrijk, zo kun je bijvoorbeeld het beste werken met een custom white balance.’

Kalibratie

Veel fotografen kennen het belang van de genoemde punten, maar vergeten volgens Brendan het allerbelangrijkste aspect: een goed gekalibreerde monitor. Waarom is dat zo belangrijk? ‘Nou, je wilt natuurlijk niet voor onaangename verrassingen komen te staan. Met name het eindproduct, bijvoorbeeld een print, moet overeenkomen met wat je op het beeldscherm ziet. Voor mij is dat helemaal belangrijk, want ik werk veel voor magazines. Vandaar dat kalibratie belangrijk is.'

Hardwarematige kalibratie

Brendan legt verder uit: ‘Je hebt twee soorten kalibratie: hardwarematige en softwarematige kalibratie. Alle ColorEdge monitoren van EIZO hebben hardwarematige kalibratie. Daarom werk ik ook met EIZO monitoren. Met deze kwalitatieve monitoren komt hetgeen wat ik op mijn scherm zie en wat er uiteindelijk geprint wordt exact met elkaar overeen. Je komt dus niet voor verrassingen te staan wat veel irritatie, tijd en geld scheelt!’

Hier moet een goede fotomonitor aan voldoen

Een goede monitor voor fotografen luistert nauw en moet aan verschillende aspecten voldoen. Brendan beschrijft de belangrijkste specificaties van een monitor waar elke fotograaf voordeel uit kan halen.

  • Grote kleurruimte
    ‘De ColorEdge monitoren van EIZO hebben 99 procent Adobe RGB kleurruimtedekking. Alle kleuren die geprint kunnen worden zijn dan zichtbaar op de monitor. Zo kan je betrouwbaar en accuraat werken.’
     
  • 16 Bit Look-Up-Table
    ‘Dit zorgt voor nauwkeurigere kleurweergave en berekening van digitale (RAW) beelden, zeker in combinatie met de kalibratie die ook op 16 bit-niveau wordt uitgevoerd.’
     
  • True Black Display
    ‘ColorEdge monitoren uit de CG-serie zijn daarnaast ook nog voorzien van een een retardation-film die er voor zorgt dat bij een kijkhoek de donkere beelden qua contrast en kleur beter weergegeven worden. Dat is heel fijn als er klanten of andere geïnteresseerden meekijken tijdens het bewerken van beelden.’ 
     
  • DUE systeem
    ‘Dit is een homogeniteits-regeling waarbij kleur en helderheidsweergave over het hele scherm gelijk is, wat een must is voor mijn fotografie. Dat zou voor iedereen zo moeten zijn, want je wilt natuurlijk niet dat de kleuren aan de rand van je beeld er anders uitzien dan in het centrum. Met de ColorEdge-monitoren ben ik verzekerd van een uniforme beeldweergave.’

5 jaar on-site garantie

‘Heel belangrijk, want mocht er ooit toch iets niet helemaal goed gaan, dan komt EIZO de monitor ophalen en weer terugbrengen. Ook krijg je een vervangende monitor zodat je niet zonder komt te zitten en je door kunt gaan met je werk. Dat is essentieel voor een professionele fotograaf. Downtime is geen optie wanneer je klant wacht op resultaten.’

EIZO ColorEdge

Het ColorEdge-portfolio van EIZO biedt iedere fotograaf wel een geschikte monitor. Ga voor het gehele assortiment naar www.eizo.nl.

afbeelding van Redactie DIGIFOTO Pro

Redactie DIGIFOTO Pro | Redactie

Bekijk alle artikelen van Redactie